AUTOR: Krzysztof Ciurej
Praktyka – 4. etap cyklu Kolba – to etap sprawdzenia, czy nabyta w poprzednich etapach cyklu wiedza da się zastosować w praktyce.
Czwarty (i ostatni) etap cyklu Kolba to aktywne eksperymentowanie, czyli praktyka, etap testowania, sprawdzania czy wyciągnięte na etapie doświadczenia (pierwszy etap cyklu Kolba) wnioski, przeanalizowane następnie na etapie refleksji (drugi etap cyklu Kolba), później uzupełnione o teorię (trzeci etap cyklu Kolba) umożliwiają wykorzystanie nabytej przed chwilą wiedzy w praktyce.
Raz jeszcze przypomnij sobie, kiedy uczyłeś się/uczyłaś się jeździć na rowerze.
Etap aktywnego eksperymentowania, praktyki, czy inaczej zastosowania powinien być ostatnim etapem lekcji, ponieważ pozwoli to uczniom zauważyć praktyczną użyteczność zdobytej na lekcji wiedzy. W przeprowadzeniu etapu zastosowania przydatne dla nauczyciela/nauczycielki oraz uczniów mogą być pytania takie, jak:
Dodatkowo na tym etapie nauczyciel/nauczycielka ma możliwość udzielenia uczniom informacji zwrotnej na bieżąco. Widoczny jest także wzrost motywacji uczniów do wykonywania zadań, ponieważ poprzednie etapy cyklu Kolba zachęciły ich do podjęcia nowych wyzwań.
To, jak ważny jest ten etap w cyklu Kolba zilustrujmy, wracając do przykładu lekcji z języka polskiego o temacie „Memy – zdania złożone i interpunkcja”. W poniższej tabeli przedstawiono w lewej kolumnie poszczególne etapy cyklu Kolba i ich czas trwania, zaś w prawej kolumnie znajdują się aktywności uczniów i nauczyciela/nauczycielki.
Nie sposób patrzeć na cykl Kolba inaczej niż holistycznie. Nie sposób także korzystać z niego wybiórczo. Z perspektywy nauczyciela/nauczycielki niezbędne jest zaplanowanie co najmniej czterech aktywności, aby przeprowadzić cały cykl w trakcie trwania zajęć. Pominięcie jakiegokolwiek etapu cyklu zmniejsza skuteczność uczenia się przez uczniów. Zastosowanie zaś wszystkich etapów z wykorzystaniem różnorodnych metod i form nauczania pozwoli dopasować się do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz stylów uczenia się ucznia/uczennicy i bardzo często ułatwia budowanie motywacji wewnętrznej uczniów.
********
Uczenie się przez doświadczenie i praca w cyklu Kolba - cykl artykułów przygotowany przez Krzysztofa Ciureja, konsultanta merytorycznego w projekcie "Lekcja:Enter", nauczyciela i metodyka.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.