AUTOR: Tomasz Tokarz
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Od września 2022 roku do szkół ponadpodstawowych wychodzi nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Zastąpi przedmiot Wiedza o społeczeństwie (zakres podstawowy) i będzie obejmował zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz historii najnowszej – dzieje powojenne (od 1945 do 2015). Treści tego przedmiotu to więc de facto w większości historia najnowsza. Do przedmiotu nie ma obowiązkowych podręczników ani programów. A może to szansa? Będziemy mogli prowadzić ten przedmiot według własnego konceptu. Realizować punkty z programu na podstawie autorskich projektów.
Gdzie szukać inspiracji? Podstawą się polecić kilkanaście sprawdzonych kanałów i stron, gdzie można znaleźć przydatne informacje na temat dziejów najnowszych. Zacząć warto od bogatej propozycji Instytutu Pamięci Narodowej.
Oto zbiór stron internetowych przygotowanych przez IPN:
Dużo ciekawych materiałów dotyczących historii najnowszej znajdziemy na kanałach YouTube. Szczególnie warte polecania są:
Warto śledzić kilka kanałów anglojęzycznych, szczególnie:
Na koniec przedstawiamy kilka popularnych stron internetowych z rozbudowanymi działami poświęconymi historii najnowszej.
Oczywiście analiza gotowych materiałów to nie wszystko. Przedmiot “Historia i teraźniejszość” daje duże możliwości realizowania historii w jej podstawowym znaczeniu – jako narzędzie ułatwiające uczniom odkrycie i zrozumienie rzeczywistości, narzędzie krytycznego myślenia i rozwijania aparatu badawczego.
Przypomnijmy, że historia nie jest nauką o przeszłości. Jest nią – jak sama nazwa wskazuje – archeologia (z gr. ἀρχαῖος archaīos – dawny, stary i – λογία -logiā – mowa, nauka). Słowo historia pochodzi od greckiego ἱστορία (istoria), znaczącego „badanie, dochodzenie do wiedzy” oraz „wiedza zdobyta poprzez badanie”. Herodot, który jako pierwszy użył tego słowa odniósł je charakteru swojej pracy rozpoczynającej się słowami „Oto przedstawienie badań (gr. ἱστορίης ἀπόδεξις istories apodexis)”.
Historia bowiem to przede wszystkim dziedzina naukowa zajmująca się rekonstruowaniem działań i wytworów ludzkich. Ale to także opowieść, jaką tworzymy w wyniku analizy faktów. Może tworzyć każdy i każda z nas. Kiedy rozmawiam z moimi uczniami o tym, co się obecnie dzieje w państwie – uprawiamy historię.
Dlatego Historia i teraźniejszość może być szansą na to, by uczniowie w większym stopniu samodzielnie rekonstruowali pewne zdarzenia (np. z historii swojej rodziny albo rozwoju techniki a więc czegoś, do czego mają dostęp) na podstawie krytycznej analizy źródeł czy wywiadów z ludźmi. Wydarzenia bliższe nam czasowo są dużo łatwiej dostępne uczniom. Mogą oni na własną rękę rekonstruować świat ludzkich działań.
Uczniowie mogą samodzielnie:
W odniesieniu do historii najnowszej uczniowie mają do dyspozycji dużo więcej źródeł. Mogą robić różnorakie analizy w oparciu o różnorodne dane, potwierdzone w bardziej dostępnych dokumentach. Warto z tych możliwości korzystać na lekcjach.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.
Jak uczyć się i nauczyć skutecznie? – czyli o zespołowym rozwiązywaniu problemów z pomocą narzędzi TIK.