materiał projektu
Szkolenia w ramach projektu „Lekcja:Enter” rozpoczęły się w marcu 2020 r., na kilka dni przed pierwszym zdiagnozowanym przypadkiem Covid-19. Mimo tego trudnego okresu, szkolenia w ramach projektu ukończyło dotychczas 20 660 nauczycieli. „Lekcja:Enter” to nie tylko poznawanie aplikacji i nabywanie umiejętności tworzenia własnych e-materiałów. To także praktykowanie uczenia się i nauczania przez doświadczenie oraz planowanie własnego rozwoju w zakresie TIK. Nabór szkół trwa!
Zakres i metodyka szkoleń
Pandemia wymusiła na szkołach, nauczycielach i uczniach nagłe przestawienie się na rozwiązania cyfrowe, których większość, po pewnym czasie, miała już dość. W ramach projektu „Lekcja:Enter” nauczyciele poznają nie tylko różne aplikacje, portale i platformy edukacyjne, ale także zastanawiają się, kiedy warto je wykorzystać, a kiedy lepiej pozostać przy rozwiązaniach tradycyjnych. Dobierają takie aplikacje i metody wspierane TIK, które sprzyjają osiągnięcia celu/celów lekcji i angażują uczniów (tak! rolą TIK jest wsparcie uczenia się/nauczania, a nie uatrakcyjnienie lekcji). Uczą się także, jak wpleść aplikacje poznane w trakcie edukacji zdalnej w edukację stacjonarną, np. z wykorzystaniem projektu uczniowskiego. A przede wszystkim tworzą – z wykorzystaniem nowo nabytych kompetencji - własne scenariusze zajęć, podczas których uczniowie najpierw doświadczają jakiejś sytuacji (np. rozwiązują quiz, escape room lub oglądają film), następnie ją analizują (dzieląc się swoimi refleksjami), potem konfrontują je z teorią dotyczącą danej sytuacji a na końcu sprawdzają nowe kompetencje w praktyce, utrwalając je (czyli nauczyciele projektują i przeprowadzają lekcje oparte o doświadczenie, w tzw. cyklu Kolba- więcej: ORE). Tworząc scenariusze dążą do zastosowania technologii na wyższym poziomie SAMR (więcej: Edunews) niż robili to dotychczas (np. jeśli wykorzystywali technologie głównie do przeprowadzania quizów czy kartkówek, to w scenariuszu przewidują zadanie polegające na nagraniu i zmontowaniu wypowiedzi w postaci krótkiego filmiku). Ww. lekcje mogą przyjąć także formę lekcji odwróconych czy webquestów, które to metody nauczyciele także ćwiczą na szkoleniach.
W zależności od poziomu zaawansowania, na szkoleniach „Lekcja:Enter!” nauczyciele m.in. modyfikują lub tworzą własne gry edukacyjne w LearningApps, quizy w Kahoot lub Quizizz, pytają o informacje zwrotne w Mentimeter, przygotowują webquesty w Witrynach Google, wirtualne tablice w Jambord i Padlet, grafiki w Canvie, filmiki w edytorze YouTube. Wgłębiają się w zagadnienia wolnych licencji, wykorzystując do swoich materiałów darmowe zdjęcia, grafikę i muzykę. Poznają funkcjonalności w zakresie tworzenia dokumentów, formularzy i innych materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej i Google Workspace lub Microsoft 365. Ponieważ szkolenia są prowadzone zdalnie w formie interaktywnych warsztatów w czasie rzeczywistym, uczą się także obsługi komunikatorów (Meet, Teams, Zoom lub Clickmeeting), w tym pracy w podpokojach. Na koniec szkolenia przygotowują swój plan rozwoju w zakresie TIK, a wspólnie z dyrektorami zastanawiają się nad kompleksowym rozwojem szkoły w zakresie TIK. Szkolenia trwają 40 godzin dydaktycznych, z czego 8 godzin to praca własna nauczycieli na platformie projektu (głównie nad scenariuszami zajęć). Dodatkowo, trzeba doliczyć 2 lekcje, które nauczyciele przeprowadzają na podstawie przygotowanych scenariuszy, oraz czas poświęcony na wypełnienie ankiet dot. przeprowadzonych lekcji i odbytych szkoleń.
Więcej informacji o szkoleniach dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, humanistycznych i artystycznych: https://lekcjaenter.pl/szkolenia/szkolenie-dla-nauczycieli-4-grup-przedmiotowych
Dodatkowa korzyść: dostęp do materiałów edukacyjnych, w tym bazy scenariuszy lekcji
Nauczyciele uczestniczący w projekcie „Lekcja:Enter” mają dostęp do wielu dodatkowych materiałów edukacyjnych, dotyczących wykorzystania TIK i metod wspieranych TIK w procesie nauczania i uczenia się. Są to:
Ponadto, nauczyciele mają dostęp do wszystkich opublikowanych scenariuszy lekcji, przygotowanych przez uczestników projektu i zaakceptowanych przez trenerów prowadzących szkolenia (obecnie ok. 40 tys. – każdy uczestnik przygotowuje 2 scenariusze). Licencje scenariuszy umożliwiają ich modyfikację i wykorzystanie z uznaniem autorstwa.
Dyrektorzy szkół, którzy w szkoleniach uczestniczą jako nauczyciele przedmiotów, mogą dodatkowo skorzystać z poradnika „Aktywna szkoła z TIK”, składającego się dwóch części:
Jak się zgłosić?
Zgłoszenia nauczycieli do udziału w projekcie dokonuje dyrektor/dyrektorka szkoły, wybierając jednego z realizatorów szkoleń w danym województwie. Wykaz realizatorów, minimalne liczby nauczycieli ze szkoły w zależności od jej wielkości oraz opis ścieżki edukacyjnej nauczyciela są dostępne pod linkiem https://lekcjaenter.pl/szkolenia/jak-skorzystac-ze-szkolen. Przed wyborem realizatora szkoleń zachęcamy do konsultacji z zaprzyjaźnioną szkołą (wykaz szkół uczestniczących w projekcie: https://lekcjaenter.pl/o-projekcie/szkoly-w-projekcie).
Jeśli uczysz w szkole, przekaż tę informację dyrektorowi/dyrektorce szkoły (chyba, że sam/sama pełnisz tę funkcję :)). Jeśli nie uczysz w szkole, przekaż te informację nauczycielom i dyrektorom, z którymi współpracujesz.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.