AUTORKA: Dorota Pintal
Informacja zwrotna to pomocne narzędzie zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Udoskonal i uprość przekazywanie informacji zwrotnej dzięki narzędziom TIK. Zobacz, ile masz możliwości!
Informacja zwrotna to rodzaj interakcji uczeń/uczennica-nauczyciel/nauczycielka. Każdy uczeń/każda uczennica potrzebuje informacji zwrotnej, która dostarczy uczniom informacji o postępach w nauce. Informacji zwrotnej potrzebuje też nauczyciel/nauczycielka. Dzięki niej dowie się, w którym miejscu jest uczeń/uczennica i czego jeszcze potrzebuje, aby móc się lepiej uczyć. Obowiązek udzielania informacji zwrotnej przez nauczycieli wynika z zapisów prawa i stanowi najważniejszą formę oceniania bieżącego uczniów.
W „Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych” (Dz. U. poz. 373), § 12. brzmi: „Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.”
Z przepisów prawa jasno wynika, że w ocenianiu bieżącym nie mamy obowiązku stawiania stopni w skali 1-6. Ocenianie może przybierać formę informacji zwrotnej wskazującej co uczniowie zrobili dobrze, co powinni poprawić, jak to zrobić oraz jak się dalej uczyć. O sposobie oceniania bieżącego decyduje szkoła a zasady określa w statucie.
W praktyce spotykamy różne rodzaje informacji zwrotnej udzielanej przez nauczyciela/nauczycielkę. Do najbardziej popularnych stosowanych przez nauczycieli należą:
„Kanapka” składa się z trzech kroków:
FUKO to informacja zwrotna doskonale sprawdzająca się przy ocenianiu zachowania. Jej kroki to:
F – fakty – skupiamy się na konkretnych wydarzeniach, mówimy o faktach
U – uczucia, ustosunkowanie się – mówimy co czujemy w związku z zaistniałym zdarzeniem/sytuacją
K – konsekwencje – informujemy o konsekwencjach zdarzenia
O – oczekiwania – formułujemy oczekiwania co do sposobu dalszego zachowania.
Dwie gwiazdy i jedno życzenie to informacja skupiająca się na mocnych stronach. Podajemy dwie mocne strony pracy/zachowania ucznia/uczennicy i jeden obszar do poprawy. Podkreślając to, co poszło źle, dajemy dodatkowo wskazówkę do poprawy.
Informacja zwrotna w ocenianiu kształtującym składa się z czterech elementów:
Na początku podkreślmy mocne strony pracy ucznia/uczennicy. To motywuje do podejmowania nowych wyzwań. Następnie skupiamy się na obszarach wymagających poprawy, czyli wskazujemy błędy i jednocześnie dajemy wskazówki jak je poprawić. Wskazówki umożliwiają skuteczne uczenie się. Powinny być konkretne, unikajmy stwierdzeń ogólnych typu „zły wynik” czy „popraw to”. Ostatni element informacji zwrotnej to wskazówki do rozwoju. Dzięki nim uczniowie będą poznawali nowe rzeczy, rozwijali swoje zainteresowania.
Informacja zwrotna działa też w drugim kierunku, czyli od ucznia/uczennicy do nauczyciela/nauczycielki. Najczęściej stosowane techniki to:
Udzielanie i pozyskiwanie informacji zwrotnej można wspierać technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi.
Nauczyciele, wykorzystując narzędzia TIK, mogą szybko zbierać informacje zwrotne od uczniów o poziomie osiągania założonych na lekcji celów.
Przydatne mogą być takie aplikacje jak Mentimeter, Aswergarden, Wordart, Padlet, Lino, Jamboard, MS Whiteboard, MS Forms, Formularze Googla, Kahoot, Quizizz, WordWall.
Ciekawym rozwiązaniem może stać się zbieranie informacji od uczniów w formie chmury wyrazowej.
Jak możemy wykorzystać możliwość zbierania informacji za pomocą chmury wyrazowej? Zadając odpowiednie pytania uzyskamy szybką informację zwrotną i dowiemy się czego nauczyli się nasi uczniowie w danym momencie zajęć edukacyjnych. Oto przykłady.
Rozwiązaniem angażującym uczniów będzie także wykorzystanie narzędzi zastępujących zwykłą szkolną tablicę.
Podobnie jak w przypadku chmur wyrazowych, aby wykorzystać „tablice” wystarczy zadać odpowiednie pytanie, czy zdefiniować problem do rozwiązania.
I wreszcie rozwiązania oparte na quizach. Krótki test może być doskonałym sposobem na zebranie informacji zwrotnej i ustalenie, czego nauczyli się nasi uczniowie.
I na koniec jeszcze jedna ważna uwaga.
Stosując informację zwrotną warto pamiętać o zasadzie niełączenia jej z oceną sumującą, czyli stopniem w skali 1-6. Łączenie tych dwóch form oceniania obniża zainteresowanie uczniów komentarzem do zadania/pracy. Uczniowie, którzy otrzymują stopnie nie zastanawiają się, jak można inaczej wykonać zadania, skupiają się jedynie na porównywaniu prac i poszukiwaniu ewentualnych dodatkowych punktów. Takie działanie nie prowadzi do skutecznego uczenia się.
Bibliografia:
Dostęp online do cytowanych w tekście zasobów i narzędzi na dzień 25.06.2023 r.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.