Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Logo
Dostosuj
Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Pomiń nawigację
Blog

Widzę zmianę

blog
blog
udostępnij:
Kopiuj linkSkopiuj link

Rozmowa z Joanną Mikusek-Przystajko, Nauczycielką Jutr@ 2021, uczestniczką szkolenia w ramach projektu „Lekcja:Enter”

 

Asiu czy zanim wzięłaś udział w projekcie „Lekcja:Enter” słyszałaś o nim wcześniej, co o nim myślałaś?

Tak, obiło mi się o uszy, wydaje mi się, że informacja dotarła do mnie przez moją panią Dyrektor. To była chyba taka reakcja połączona, bo najpierw braliśmy udział w projekcie MegaMisja, a potem przychodziły maile z informacjami o innych programach, w tym o „Lekcji:Enter”.

Ja bardzo lubię się rozwijać, ktoś mi też powiedział, że warto wziąć udział w „Lekcji:Enter”, bo szkolenie jest okazją do poznania wielu nowych, wartościowych narzędzi cyfrowych.

A jaka była Twoja pierwsza reakcja, jak dowiedziałaś się, że też weźmiesz udział w szkoleniu LE?

Ucieszyłam się, bo dowiedziałam się, że szkolenie jest prowadzone online i będzie dopasowane do mojego poziomu zaawansowania. Uspokajało mnie też to, że osobą obserwującą moje lekcje będzie moja Pani dyrektor, a nie ktoś nieznajomy, z zewnątrz. Wiem, że dla niektórych nauczycielek i nauczycieli niepokojąca jest kwestia scenariuszy, które trzeba napisać po zakończeniu szkolenia. Dla mnie nie było to problemem, bo w ten sposób przygotowywałam się do lekcji już wcześniej. Bardzo ważne było dla mnie to, że przed szkoleniem zostanie sprawdzony poziom wiedzy uczestników, że będziemy poproszeni o wypełnienie ankiety („Pretest” przyp.red.).

Byłam jedną z pierwszych osób w mojej szkole, które wzięły udział w szkoleniu, teraz biorą udział kolejne nauczycielki i nauczyciele, i widzę, że jest to dla nich ważne, że dzięki temu testowi będą na odpowiednim poziomie. Pytają, czy tak rzeczywiście jest.

Kiedy dowiedziałam się, że będę na wyższym, zaawansowanym poziomie, tym bardziej się ucieszyłam. Chciałam, żeby ktoś mi pokazał, co jeszcze można włączyć do lekcji, z czego jeszcze mogę korzystać. Także moja reakcja na udział w szkoleniu była bardzo pozytywna.

Czy do Pretestu trzeba się przygotować?

Nie, nie trzeba się przygotowywać, jest prosty i dość szybko się go wypełnia.

Czy było coś, co Cię zaskoczyło?

W mojej grupie, a była to grupa zaawansowana, mieliśmy kilka osób, które nie radziło sobie z podstawowymi rzeczami. Nie spodziewałam się tego.

Jednak prowadzący stanął na wysokości zadania, z wielką cierpliwością i zrozumieniem wszystko tłumaczył i dzięki temu szliśmy do przodu. Nie miałam poczucia, ze mój czas jest marnowany.

Wykorzystujesz zdobytą wiedzę?

Tak, bardzo dużo korzystam z wiedzy, jaką zdobyłam się podczas szkolenia. Korzystam z Learning Apps, Padletu, to coś wspaniałego, nasz prowadzący pokazał nam Padlet – platformę wypełnioną przydatnymi narzędziami, linkami, aplikacjami. Dowiedziałam się, że są puzzle online! Coś tak prostego, niby oczywistego, ale zarazem tak bardzo przydatnego. Więc bardzo, bardzo dużo przydatnych rzeczy. Kilka narzędzi znałam wcześniej (Learning Apps, Genially, Canvę, Clasroom Dojo), ale poznałam całe mnóstwo, które były dla mnie nowe. Szczególnie ten Padlet, który był dla mnie jak objawienie – jedna, wielka ściąga.

Uruchomiłam teraz swój Padlet, gdzie wrzucam materiały z etyki, dla każdej klasy osobno i oni mogą sobie różne rzeczy doczytać. I to jest coś, co właśnie podczas szkoleń Lekcji:Enter mi kliknęło, że mogę coś takiego robić na moich zajęciach lub przygotowując się do nich.

Głównym celem LE jest zmiana sposobu prowadzenia lekcji. Zauważyłaś zmianę w tym, jak prowadzisz teraz lekcję? Jakie są największe plusy?

Na poziomie mojej szkoły widzę zmianę, widzę, też zmianę, w lekcjach prowadzonych przez nauczycieli z mojej szkoły, którzy wzięli udział w „Lekcji:Enter”. Nauczyciele wprowadzają nowe narzędzia do lekcji, korzystają z aplikacji, stron, więc w mojej szkole to rzeczywiście się zmienia.

Nauczyciele i nauczycielki biorąc udział w naszym projekcie, oprócz szkoleń, zyskują dostęp do platformy merytorycznej, na której znajdują się materiały edukacyjne: tutoriale, artykuły eksperckie, nagrania z webinariów, gotowe scenariusze zajęć. Jest tam też forum do wymiany doświadczeń z wszystkimi uczestnikami projektu. Czy korzystasz z naszej platformy?

Na początku bardzo aktywnie, teraz już nieco mniej. Teraz mam bardzo dużo swoich materiałów i z nich korzystam. Na początku to była bardzo przydatna rzecz. Jest to też taka naturalna rzecz. Najpierw szukasz, korzystasz, czerpiesz i gromadzisz, a z tego tworzysz taki swój, spory zasób, do którego potem sięgasz, który modyfikujesz, zmieniasz. Oczywiście jeśli potrzebuję czegoś nowego, innego to też szukam, ale nie tak aktywnie, jak na początku.

Takie jest też chyba założenie projektu – uczysz się tworzyć swoje materiały, a potem wielokrotnie, z drobnymi modyfikacjami lub nie, z nich korzystasz, na tych samych lub innych lekcjach. Baza już jest. Na początku trzeba włożyć sporo energii, ale potem już się głównie czerpie.

"Lekcja:Enter" ma bardzo wysokie oceny zarówno wewnętrzne (prowadzone w projekcie) jak i zewnętrzne (KPRM). Czy się z nimi zgadzasz?

Tak, myślę, że tak. Na moim przykładzie mogę powiedzieć, że wykorzystuje poznane narzędzia na lekcji. I to samo tyczy się moich kolegów i koleżanek ze szkoły, w której pracuję. Też wykorzystują zdobytą wiedzę, być może nie na każdej lekcji, ale zdecydowanie korzystają. Wykorzystują Kahoota, Mentimeter, do robienia krótkich testów, korzystają z Genially.

Czy masz jakąś radę, coś wymaga usprawnienia, dopracowania?

Szkolenie jest dość czasochłonne, my mieliśmy 10 spotkań i ten czas, który trzeba poświęcić może być czynnikiem stopującym. Może warto nauczycielom mówić, że nie jest wymagana 100% obecność, w razie potrzeby można jakieś zajęcia opuścić ;)

Dla mnie super było to, że była mała grupa, nasz trener miał czas dla każdego, miałam poczucie takiego zindywidualizowanego podejścia. Bo jednak, nawet po przejściu testu, okazuje się, ze każdy z nas ma nieco inny poziom, coś innego umie, coś innego jest dla nas łatwe, ciekawe, a co innego trudne i nudne. Mieścimy się  we wspólnych widełkach. Jednak myślę, że każdy z tego szkolenia wyniesie coś wartościowego dla siebie. Nasz trener dał nam do siebie kontakt, mogliśmy się kontaktować w przypadku trudności, na przykład przy tworzeniu scenariuszy. Wiec myślę, że wszyscy czuliśmy się zaopiekowani.

 

Dziękuję.