Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Logo
Dostosuj
Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Pomiń nawigację
Blog

Smartfon jako narzędzie integracji uczniów

blog
blog
udostępnij:
Kopiuj linkSkopiuj link

AUTOR: Tomasz Tokarz

 

Smartfon to małe narzędzie o ogromnych możliwościach – polecamy jak go wykorzystać w szkole; jak bez wysiłku budować relacje i wiedzę uczniów

 

Smartfon to małe narzędzie o ogromnych możliwościach, którego potencjał nie jest należycie wykorzystywany w polskiej szkole. Co więcej, bardzo często jest traktowany jako urządzenie niebezpieczne i szkodliwe. W ponad 60% polskich szkół wprowadzony został zakaz używania smartfona. Tymczasem dla większości dorosłych jest on przedmiotem codziennego użytku. Wielu z nas nie wyobraża sobie funkcjonowania bez rozwiązań, jakie oferuje. Czemu zatem zakazujemy korzystania z niego nastolatkom?

 

Smartfon nie tylko zapewnia nam dostęp do ogromnej wiedzy, niezliczonych danych, setek filmów edukacyjnych i opracowań, nie tylko ułatwia kontakt z innymi ludźmi na całym świecie. Może też być ciekawym narzędziem sprzyjającym integracji grupy. Musimy nauczyć się mądrze korzystać ze smartfonów, także dla usprawnienia komunikacji i ulepszenia naszych relacji.

 

Tak, brzmi to paradoksalnie ponieważ przywykliśmy traktować smartfon raczej jako odciągacz młodych od rozmów, budowania relacji i więzi. Czy jednak słusznie? Przecież obok rozrywki (wytchnienia po pracach zadaniowych), młodzi używają smartfona przede wszystkim do rozmów z bliskimi im osobami. Czy zatem można pracować zespołowo i tworzyć więzi mając w ręku smartfona? Oczywiście, że tak.

 

Jaką lekcję można przeprowadzić z użyciem uczniowskich smartfonów?

Podzielę się z Wami doświadczeniem z ostatnich warsztatów pt. „Wykorzystanie smartfona do działań kreatywno-projektowych", które prowadziłem dla młodzieży. Podstawowym narzędziem pracy był oczywiście smartfon. Zadaniem uczniów było wymyślenie usługi, która odpowiada na potrzeby jakiejś grupy społecznej, a następnie stworzenie podstaw identyfikacji wizualnej oraz przygotowanie filmów reklamowych. Uczniowie mogli wybrać obszar, temat, który jest im bliski - to odpowiadało na ich potrzeby autonomii i samorealizacji.

 

Uczniowie działali w grupach (5x5), w których mogli absolutnie swobodnie ze sobą rozmawiać, co odpowiadało na ich potrzeby dotyczące relacji. W zespołach swobodnie mogli dzielić się zadaniami. Każdy mógł wybrać to, w czym czuje się najlepiej: tworzenie scenariusza, koordynowanie, nagrywanie, tworzenie grafiki, montowanie filmu, występ publiczny itd. Przed zaprezentowaniem filmu przedstawiciel/przedstawicielka grupy dokonywali tzw. prezentacji produktu czy usługi, by przekonać zgromadzonych o ich niezbędności. Okazało się, że niektórzy świetnie radzą sobie z występami publicznymi.

 

Efekty?

  • Wszystkie grupy wykonały zadanie – zrobiły film. Ze względu na krótki czas przeznaczony na wykonanie zadania, filmy miały być krótkie – 15-30 sekundowe. Było przy tym dużo śmiechu i dobrej zabawy.
  • Podczas 4 godzin dydaktycznych nikt nie zapytał o oceny ani o to, co będzie, jak nie zrobi zadania.
  • Nie było kar i nagród.
  • Po 15 minutach od zakończenia spotkałem nastolatków na korytarzu. Członkowie grup, które się najbardziej zaangażowały, wciąż rozmawiali o tym, co się wydarzyło i co mogli zrobić ewentualnie inaczej. W jakiś sposób te wspólne aktywności pomogły im w integracji.
  • Jak wspomniałem przez 4 godziny uczniowie pracowali na smartfonach. Wykorzystywali dowolne aplikacje, choć oczywiście proponowałem im te, które według mnie sprawdzają się najlepiej.

Jakich narzędzi i aplikacji używać?

  • Do gromadzenia materiałów oraz prezentowania się używaliśmy PADLETA. Dzięki możliwości szybkiego wygenerowania kodu QR, przesyłanie plików, grafik, filmów, nagrań było bardzo sprawne.
  • Do tworzenia reprezentacji graficznych członków zespołu użyliśmy aplikacji BITMOJI, COMICA i MEME GENERATOR FREE.
  • Do tworzenia notatek i map myśli - faza burzy mózgów - używaliśmy notatnika KEEP oraz programu do map myśli - COGGLE, MINDMAP.
  • Do tworzenia grafik (logo oraz plakat) – aplikacji CANVA, ADOBE PHOTOSHOP oraz POLISH.
  • Filmy i podkłady dźwiękowe nagrywali na dyktafonach i kamerach smartfonowych.
  • Do obróbki i montowania filmu używali wybranych aplikacji, głównie: QUIK, YOUCUT oraz MAGISTO.
  • Uczniowie wrzucali też film na YouTube, w trybie niepublicznym.

 

Okazało się, że smartfon świetnie nadaje się do aktywności zespołowych - nie stanowi bariery przed komunikacją i kooperacją – przeciwnie, może pomóc ją usprawnić. Zdecydowanie polecam.