Nauczanie sztuki w szkole jest niebywale trudne, a jego prawdziwą istotą jest de facto kształtowanie gustu estetycznego młodych ludzi.
Lekcje plastyki są jednym z elementów edukacji artystycznej, a zatem edukacji kulturalnej każdego człowieka. Zgodnie z podstawą programową powinny one rozwijać w młodym człowieku m.in.: wrażliwość na piękno przyrody, wyobraźnię i kreatywność czy myślenie abstrakcyjne, a przede wszystkim przygotować ucznia do świadomego korzystania z dóbr i dorobku kultury.
Program nauczania zakłada, jednakże jedną godzinę lekcyjną tygodniowo przez cztery lata, zatem nie uwzględniając edukacji wczesnoszkolnej w przybliżeniu jest to niewiele ponad sto godzin lekcyjnych. Warto zauważyć, że taka liczba lekcji pozostawia polskich uczniów w ogonie Europy. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze w czasach istnienia gimnazjów, a zatem w ciągu dwunastu lat edukacji formalnej, na lekcje o sztuce poświęcano mniej więcej dwieście pięćdziesiąt godzin, podczas gdy w niektórych krajach liczba szeroko rozumianych lekcji związanych z edukacją artystyczną ma miejsce w jednym tylko roku szkolnym!
Nauczanie sztuki jest niebywale trudne. Oczywiście, nauczyciele są zobowiązani podstawą programową do pracy nad umiejętnościami manualnymi uczniów oraz przekazaniem młodemu człowiekowi istotnych informacji z historii sztuki. Niemniej istota tkwi zupełnie gdzie indziej – chodzi o kształtowanie gustu estetycznego u młodych ludzi, a ten wykształcić się może wyłącznie podczas regularnego kontaktu ze sztuką. Czas pandemii był czasem uniemożliwiającym wręcz taki kontakt. Należy jednakże pamiętać, że nawet w niepandemicznych czasach wielu uczniów, szczególnie tych pochodzących z mniejszych miejscowości i tak pozbawiona jest na co dzień takiej możliwości. Dlatego warto poznać kilka aplikacji, które umożliwią każdemu styczność ze sztuką na co dzień.
Zwracamy również uwagę na strony internetowe różnych instytucji, które umożliwiają wirtualne spacery wewnątrz swoich murów. Takie zwiedzanie może stać się dla uczniów inspiracją do odwiedzenia muzeum czy galerii.
W końcu zaś uczniowie mogą korzystać z mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Istnieje mnóstwo wartościowych profili, które przybliżają sztukę na co dzień, dostosowując język do odbiorcy. Niemniej, przeważnie są to profile skierowane do starszych uczniów, a nierzadko do tych, którzy zdecydowali się zdawać maturę z historii sztuki. Na Instagramie natomiast warto śledzić także profile instytucji.
Więcej informacji i aplikacje do pobrania:
Wirtualne spacery
Nauczanie sztuki z wykorzystaniem opisanych wyżej aplikacji może okazać się zabawą, a przez to ogromną zachętą zarówno dla najmłodszych, jak i starszych uczniów do korzystania z dóbr kultury na co dzień, z chęcią i zainteresowaniem, a nie z przymusu.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.