AUTORKA: Dorota Pintal
Włączanie TIK w proces edukacji to duża zmiana. Wesprzyj nauczycieli obserwacją lekcji i informacją zwrotną dając im przestrzeń do rozwoju.
Włączanie nowoczesnych technologii do procesu edukacyjnego to zmiana wymagająca czasu i wysiłku. O powodzeniu zmiany decydują ludzie, ich gotowość i nastawienie. Duży wpływ na zachowania ludzi w obliczu nadchodzącej zmiany mają ich złe doświadczenia związane z niedobrą organizacją zmian, których doświadczyli wcześniej, brak komunikacji i nieumiejętne wyjaśnienie po co wprowadzamy zmianę, czy niewłaściwy dobór metod. Stąd nastawienie do zmiany, jaką chcemy wdrożyć, w naszym przypadku chodzi o zmianę dotyczącą włączenia TIK do zajęć dydaktycznych, może być negatywne już od samego początku. Dlatego nauczycielom potrzebne jest wsparcie, a obserwacja poprowadzona w sposób "miękki" nauczycielom daje przestrzeń do rozwoju.
Dyrektor/dyrektorka szkoły sprawuje nadzór pedagogiczny poprzez prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów prawa i organizacji procesów zachodzących w szkole oraz poprzez wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań. Narzędziem umożliwiającym te działania jest obserwacja zajęć.
Dyrektor/dyrektorka w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego obserwuje zajęcia prowadzone przez nauczycieli. Przygotowuje też plan obserwacji.
Podstawa prawna: Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego
§22.
3. W celu realizacji zadań, (…), dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami, o których mowa w ust. 1 [kadra kierownicza], w szczególności:
(...);
2) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
§23.
3. Plan nadzoru pedagogicznego, (...) zawiera w szczególności:
(…)
4) plan obserwacji, (...).
Obserwacja lekcji może być doskonałym narzędziem wspomagającym pracę nauczycieli we wdrażaniu TIK na lekcji. Tematem obserwacji może być „Włączanie narzędzi technologii informacyjnych i komunikacyjnych do aktywizujących metod pracy na lekcji na różnych poziomach metodologii SAMR”.
Przygotowując obserwację lekcji warto uwzględnić następujące zasady:
Przykładowy arkusz obserwacji zawiera następujące elementy:
Przykładowy arkusz obserwacji do wykorzystania: PDF, Word
Obserwacja lekcji krok po kroku
Model informacji zwrotnej:
Udzielają informacji zwrotnej warto zadbać o stosowanie słów wspierających:
Jeśli nauczyciel/nauczycielka w trakcie rozmowy dostrzega własne mocne i słabe strony wówczas informacja zwrotna stanowi podsumowanie rozmowy i jest bardziej parafrazą tego, co zostało wcześniej powiedziane. Informację zwrotną warto też odesłać nauczycielom np. mailem. Wówczas będzie się można do niej odnieść przy kolejnej obserwacji.
I na koniec kilka słów na temat dokumentowania procesu obserwacji zajęć
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.