AUTOR: Tomasz Tokarz
Film to dla uczniów ważne narzędzie pomagające w uczeniu się. Polecam kanały z j. polskiego, dzięki którym można uczyć się samodzielnie, we własnym tempie, w dowolnym czasie. Zainspiruj się!
W coraz większym stopniu uczniowie wykorzystują do uczenia materiały audiowizualne. Film stał się dla nich oczywistą formą odbioru treści. Ta forma przekazu łączy w sobie warstwę obrazową, tekstową i dźwiękową, co powoduje, że z danym zagadnieniem można zapoznawać się na różne sposoby (wyciszyć dźwięk lub przeciwnie, wyłączyć obraz i słuchać tylko dźwięku). Filmy można odtwarzać w niemal dowolnej prędkości, szybciej (jeśli chcemy zaoszczędzić czas) lub wolniej (jeśli chcemy wsłuchać się dokładnie np. w wymowę słówek). W przeciwieństwie do wykładu na żywo, filmy można cofać, zatrzymywać, przewijać. Dla uczniów wychowanych na platformach streamingowych jest to wartość trudna do przeceniania.
Dlatego trudno pominąć to medium w nowoczesnym procesie dydaktycznym. I są twórcy (nauczyciele i nie-nauczyciele), którzy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Umieszczają na popularnych serwisach swoje filmy (głównie na TouTube, ale także coraz częściej na TikToku). Tworzą kanały, przygotowują materiały.
Chciałbym polecić kilkanaście kanałów, które wydają mi się szczególnie interesujące.
Na początek 10 kanałów z YouTube
Coraz częściej wykorzystywanym w dydaktyce medium jest także TikTok. Filmy tutaj zamieszczane są znacząco krótsze i stanowią raczej rodzaj szybkiej powtórki. Oto 7 kanałów prowadzonych przez polonistów na TikTok.
Zaprezentowane powyżej kanały mogą stanowić inspirację dla nauczycieli, by przygotowali własne filmy dla uczniów. Można sprawdzić, jaki styl wypowiedzi, sposób budowania narracji, tematyka czy zastosowane elementy montażu są dla nas najbardziej odpowiednie. Można także zachęcić uczniów, aby spróbowali sami tworzyć takie filmy.
Powodzenia :)
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.