AUTORKA: Dorota Pintal
Warto być przygotowanym do organizacji nauki zdalnej w szkole; to się może zdarzyć! Jak się przygotować, jakie są możliwości, co przedsięwziąć, kiedy zacząć?
Nauczanie zdalne, którego doświadczyliśmy w latach 2020-2022 przyniosło ze sobą wiele nowych doświadczeń związanych z organizacją pracy szkoły. Wiele się nauczyliśmy, nie tylko nowych metod pracy czy narzędzi TIK. Ten czas pokazał nam, że nic nie jest niemożliwe i że warto być przygotowanym na różne warianty związane z organizacją procesów uczenia się.
W Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – określone zostały sytuacje, w których zawiesza się w szkole zajęcia edukacyjne. Jest to organizacja i przebieg imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych, nieodpowiednia temperatura zewnętrzna lub w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, sytuacje epidemiologiczne oraz inne nadzwyczajne zdarzenia zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów.
Ustawodawca założył także, iż w przypadku zawieszenia zajęć trwającego dłużej niż dwa dni dyrektor/dyrektorka organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęcia. W Ustawie zapisano również, iż szczegółową organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość określi statut szkoły. Uwzględnione w nim będą technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć zdalnych, sposób przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, warunki bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach Statut szkoły określa także sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności ucznia oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki.
W ślad za zmianami w Ustawie Prawo oświatowe, 2 września 2022 r. ukazało się Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę?
Organizując zajęcia zdalne należy mieć na uwadze przede wszystkim indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczniów, konieczność zapewnienia uczniom i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz zapewnienie właściwego przebiegu kształcenia. Organizując zajęcia należy wziąć pod uwagę:
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być organizowane w oddziałach, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie klasowej, grupie międzyklasowej lub grupie wychowawczej.
Przykładowy fragment Statutu Szkoły uwzględniający zapisy prawa w zakresie organizacji pracy szkoły z użyciem metod i technik kształcenia na odległość.
1. W szkole określa się szczegółową organizację nauki zdalnej.
2. Do realizacji zajęć w trybie zdalnym szkoła wykorzystuje aplikacje stanowiące integralną część pakietu Microsoft Office 365, w tym Microsoft Teams oraz dziennik elektroniczny firmy ….
3. Do komunikacji z rodzicami uczniów nauczyciele i dyrektor/dyrektorka wykorzystują dziennik elektroniczny oraz telefon.
4. W szkole określa się źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć:
5. Materiały niezbędne do realizacji zajęć przekazywane są uczniom poprzez platformę MS Teams, funkcję Zadania.
6. Nauczyciele mogą korzystać z narzędzi TIK zalecanych dla edukacji przekazując do nich dostęp przez platformę MS Teams. Wyjątek stanowi Zintegrowana Platforma Edukacyjna, z której nauczyciele mogą korzystać bez logowania się do Office 365.
7. Określa się zasady bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach:
8. Określa się zasady bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych:
9. Określa się zasady bezpiecznego uczestnictwa nauczycieli w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych:
10. Szkolny administrator przydziela konto, hasło i wysyła dane konfiguracyjne na adres poczty elektronicznej rodziców lub nauczyciela/nauczycielki. Rodzice konfigurują usługę zgodnie z instrukcją na stronie logowania. Podczas pierwszego logowania użytkownik/użytkowniczka zobowiązany jest do zmiany hasła na nowe, znane tylko tej osobie. Każdy uczeń/uczennica i rodzice logujący się na platformie do prowadzenia nauki zdalnej i w systemie dziennika elektronicznego obowiązani są do zapoznania się z wszystkimi regulaminami dostawców tych oprogramowań i ich przestrzegania.
11. Nauczyciele na podstawie założonych kont ustalają zespoły (klasy) i przypisują do nich uczniów.
12. Oprogramowanie wykorzystywane do wideokonferencji posiada włączoną opcję poczekalni i to nauczyciel prowadzący lekcje „wpuszcza” uczniów na zajęcia, weryfikując przy tym, czy wszyscy uczniowie są we właściwym zespole.
13. Organizując kształcenie zdalne przemiennie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, nauczyciele przyjmują następujące rozwiązania:
14. Do każdej lekcji nauczyciele tworzą w Teams Zadanie, zawierające co najmniej temat lekcji, cel w języku ucznia/uczennicy i kryteria sukcesu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której nauczyciel/nauczycielka pracuje tylko z wykorzystaniem OneNote.
15. Nauczyciele współorganizujący dostosowują treści i wymagania do potrzeb uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Przypisują zadania dla uczniów posiadających orzeczenia.
16. Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne przygotowują zadania co najmniej dzień przed planowanymi lekcjami i umożliwiają dostęp do nich nauczycielom współorganizującym.
17. Udział uczniów w zajęciach rozumiany jest jako połączenie się i uczestniczenie w wideolekcjach oraz/lub wykonanie minimum zadań wskazanych przez nauczyciela/nauczycielkę na platformie Teams. W przypadku, gdy lekcja oparta jest na samodzielnej pracy uczniów, udział uczniów w zajęciach rozumiany jest jako wyświetlenie zadań i/lub odesłanie ich w czasie trwania lekcji. W przypadku trudności z uzyskaniem połączenia sposoby monitorowania frekwencji ustalane są indywidualnie. Indywidualnie traktujemy też uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
18. Nauczyciel/nauczycielka potwierdza uczestnictwo uczniów w zajęciach odnotowując obecność/nieobecność w dzienniku elektronicznym.
19.W trakcie pracy zdalnej monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowanie uczniów lub rodziców o postępach ucznia/uczennicy w nauce, a także uzyskanych ocenach odbywa się z zachowaniem następujących zasad:
20. Nauczyciel/nauczycielka może przetwarzać dane osobowe uczniów i ich rodziców tylko w celach związanych z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych.
21. W czasie nauki zdalnej wychowawca ma obowiązek:
22. W czasie nauki zdalnej wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole mają obowiązek wykonywania swoich zadań, dostosowując je do warunków pracy zdalnej i uwzględniając potrzeby uczniów związane z adaptacją do nauki zdalnej.
Jak widać, rzetelne przygotowanie szkoły na nauczanie zdalne wymaga czasu i współpracy całego zespołu a także konsultacji i poinformowania rodziców. Warto więc mieć wypracowane dokumenty wewnętrzne, a także przeszkolonych i przygotowanych nauczycieli aby nie zmagać się z nimi w momencie, gdy jest wiele do zorganizowania.
Załącznik – Przykładowy fragment Statutu Szkoły uwzględniający zapisy prawa w zakresie organizacji pracy szkoły z użyciem metod i technik kształcenia na odległość - PDF, Word
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.