Autor: Renata Maciejczyk
Rzeczywistość nauki zdalnej pokazuje, że to nie tylko odrabianie lekcji i zadań domowych, ale – coraz częściej – to kilkadziesiąt godzin tygodniowo spędzanych przed ekranem. Kluczowe jest przede wszystkim zorganizowanie „miejsca pracy” dla ucznia/uczennicy na miarę jego potrzeb, wykorzystując możliwości, jakie mamy. Optymalnie byłoby, gdyby każde dziecko miało własne pomieszczenie i swój sprzęt komputerowy, jednak nie zawsze jest to możliwe. Mając odpowiednio przygotowane miejsce pracy, możemy zająć się najważniejszym zagadnieniem, czyli organizacją nauki zdalnej.
Zadbaj o aktualny plan lekcji
Doświadczenie pokazuje, że mimo trwającej od wielu miesięcy pandemii, niektóre szkoły nadal funkcjonują bez planu działania, na bieżąco. Uzupełniają plan lekcji z dnia na dzień, informując o tym uczniów przez dzienniki elektroniczne. Największy problem stanowi to dla uczniów najmłodszych, klas IV–VI, którzy nie zawsze sprawdzają codziennie wiadomości. Obowiązek ten spoczywa na rodzicach, którzy w natłoku własnych zajęć nie zawsze odczytają wiadomość od nauczyciela/nauczycielki. Warto zatem, aby to nauczyciele-wychowawcy tworzyli i uaktualniali plan lekcji swojej klasy lub też, aby to sami uczniowie lub ich rodzice zaplanowali naukę zdalną.
Do stworzenia takiego „internetowego” planu zajęć można wykorzystać najprostsze, ogólnodostępne narzędzie, jakim jest kalendarz Google. Uczeń/uczennica lub rodzice mogą ustawić mailowe przypomnienie o wprowadzanych na bieżąco zmianach. Jeżeli nauczyciel/nauczycielka wykorzystuje Google Meet do prowadzenia lekcji, może wprowadzić takie spotkanie i dodać do niego uczniów. Taki plan lekcji online można stworzyć również wykorzystując aplikację Miro. Miro będzie również przydatne zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli w przypadku tworzenia map myśli, podziału obowiązków w ramach zadania domowego, kontrolowania na bieżąco postępów uczniów w długoterminowych projektach. Uczniowie z kolei mogą wykorzystywać Miro do dzielenia się notatkami czy przeprowadzania burzy mózgów w projektach grupowych.
Określ własne cele edukacyjne
Nauka zdalna wymaga o wiele więcej wysiłku niż chodzenie do szkoły i odrabianie zadań domowych. Czasem zdarzają się okienka, które w normalnych czasach były zapełniane „zastępstwami”. Warto aby uczniowie samodzielnie zaplanowali własne cele edukacyjne, zastanowili, jakie umiejętności chcieliby zdobyć i wykorzystać ten wolny czas. Uczniowie mogą:
uczyć się języka obcego, wykorzystując np. Duolingo (w formie aplikacji lub w wersji przeglądarkowej (lub Busuu – również w formie aplikacji lub w wersji przeglądarkowej).
podszkolić swoje umiejętności matematyczne, używając np. Photomath (w formie aplikacji),
czytać lektury lub słuchać audiobooków, używając np. EmpikGo (aplikacja płatna w ramach abonamentu).
rozwijać swoje pasje i zainteresowania, wykorzystując wszelkie możliwe aplikacje np. do rysowania (Procreate) lub projektowania graficznego (na przykład Canva).
Notuj – stwórz swój elektroniczny zeszyt-notatnik
Kolejnym aspektem zdalnego nauczania jest tworzenie odpowiednich notatek, czy to z lekcji, czy dla siebie. Skoro i tak uczniowie zmuszeni są do wysyłania elektronicznie zadań domowych, warto, aby od początku tworzyli je w takiej formie. Najprostszym przykładem oprogramowania, z którego mogą skorzystać zarówno uczniowie, jak i nauczyciele jest pakiet MS Office. W tym przypadku dobrze jest skupić się na edytorze tekstu MS Word, dowiedzieć się więcej na temat formatowania tekstu czy wstawiania komentarzy, które znacząco ułatwią późniejsze omawianie zadań obu stronom.
Uczniowie i nauczyciele mogą wykorzystywać aplikacje, które będą traktować jak cyfrowe zeszyty czy notatniki. Dobrym przykładem jest tutaj aplikacja Evernote, w której do notatek można dodawać pliki tekstowe, obrazy, pliki PDF, czy pliki dźwiękowe. W połowie drogi, między tradycyjnym notatnikiem, a cyfrową aplikacją plasuje się Bamboo Paper. Do najlepszego wykorzystania aplikacji potrzebne będzie jednak piórko graficzne. Posiadając ten sprzęt możemy odręcznie tworzyć notatki, rysować, wstawiać zdjęcia i inne pliki, tworząc materiały tak, jak lubimy. W przypadku stricte notatników cyfrowych warto rozważyć te z serii Wacom Bamboo. Wykorzystując takie urządzenie, nasze notatki od razu będą mogły zostać wyeksportowane do odpowiadającego nam cyfrowego formatu.
Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, wykorzystując wspomniane narzędzia będą mogli łatwiej ze sobą współpracować, sprawniej archiwizować swoje materiały i notatki, a później się nimi dzielić. Wykorzystując kalendarze i planery obie strony zyskają pewność, że co prawda każdy po swojej stronie ekranu, ale jednak spotkają się w tym samym czasie.
Więcej o wspomnianych aplikacjach i narzędziach można dowiedzieć się, klikając w poniższe linki:
Kalendarz Google - https://calendar.google.com/calendar/u/0/r
Google Meet - https://meet.google.com
Planowanie Miro - https://miro.com/online-strategic-planning-tool/
Duolingo - https://pl.duolingo.com
Busuu - https://www.busuu.com/pl
Photomath - https://photomath.app/en/
EmpikGo - https://www.empik.com/go
Evernote - https://evernote.com/intl/pl/
Bamboo Paper - https://www.wacom.com/en-us/products/apps-services/bamboo-paper
Notatniki elektroniczne - https://wacom.pl/produkt/notatniki-elektroniczne-bamboo
W przyszłości nie unikniemy cyfryzacji wszelkich materiałów, pandemia jest zatem dobrym momentem, aby znaleźć odpowiednie, wygodne dla każdego z nas aplikacje i narzędzia, które posłużą nam po powrocie do szkół.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.