AUTORKA: Dorota Pintal
Dyrektor/dyrektorka szkoły wdrażając systemową zmianę w szkole, opiera swe działania na współpracy z nauczycielami. Efekty będą, jeśli nauczyciele dostaną wsparcie adekwatne do podejmowanych działań.
Technologie informacyjne i komunikacyjne (TIK) odgrywają istotną rolę w procesie uczenia się uczniów. W projekcie „Lekcja:Enter” rekomenduje się włączanie TIK do aktywizujących metod pracy opierając się na modelu SAMR. Proponujemy dyrektorom opracowanie i wdrożenie planu „Aktywna lekcja z TIK”.
Zastosowanie modelu SAMR i bieżące wdrażanie planu „Aktywna lekcja z TIK” wymaga od nauczycieli doskonalenia umiejętności zawodowych, planowania i organizacji lekcji w sposób odbiegający istotnie od tego, co powszechne i znane. Proces ten to zmiana systemowa wymagająca zmiany mentalności i podejścia do realizowanych zadań. Co zrobić, aby ta zmiana na stałe zagościła w szkolnych realiach?
O jej powodzeniu zdecydują ludzie, ich zaangażowanie, kreatywność, ambicje, potrzeba zmiany. Dlatego też ważne staje się podejmowanie takich działań, które będą miały charakter wspierający. Narzędziem stosowanym przez dyrektora/dyrektorkę w procesie wspierania nauczycieli we włączaniu TIK do aktywizujących metod pracy mogą być formy nadzoru pedagogicznego.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego formami nadzoru są kontrola i wspomaganie. Dyrektor/dyrektorka szkoły w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1. kontroluje:
a. przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
b. przebieg procesów kształcenia i wychowania oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej,
2. wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań.
Wspomaganie prowadzone przez dyrektora/dyrektorkę odbywa się poprzez:
a. diagnozę pracy szkoły,
b. planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c. prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
W celu prowadzenia nadzoru pedagogicznego dyrektor/dyrektorka szkoły:
W ramach kontroli możemy zaplanować adekwatną tematykę łączącą się z wdrażaniem planu „Aktywna lekcja z TIK”. Zaś w ramach wspomagania możemy zaplanować adekwatny zakres łączący się z wdrażaniem planu „Aktywna lekcja z TIK”.
Przykładowe tematy kontroli:
Przykładowy zakres wspomagania:
Z prowadzeniem nadzoru pedagogicznego wiążą się liczne trudności. Z perspektywy dyrektora/dyrektorki to np. małe umiejętności w zakresie TIK, brak umiejętności udzielania informacji zwrotnej, czy obawa przed odchodzeniem nauczycieli z pracy. Z perspektywy nauczycieli to np. silnie utrwalone nawyki, które trudno zmienić, niechęć do doskonalenia się, czy obawa przed oceną.
Wykorzystując nadzór pedagogiczny jako narzędzie wspierające rozwój nauczycieli należy unikać oceny działań nauczycieli, zaleceń. Warto skupić się na mocnych stronach i z nich czerpać wskazówki do rozwoju, udzielać nauczycielom informacji zwrotnej, dawać wskazówki rozwojowe. Co jeszcze można zrobić, aby pokonać te trudności?
W celu uniknięcia trudności nadzór pedagogiczny najlepiej prowadzić w formie wspomagania, które możemy wspierać poniższymi metodami:
Obserwacje prowadzone przez dyrektora/dyrektorkę poprzedzamy przygotowaniem dyspozycji do obserwacji, które znane są wcześniej nauczycielom. Podczas przeprowadzania obserwacji opieramy się tylko i wyłącznie na ustalonych wcześniej dyspozycjach. Po lekcji dajemy nauczycielowi/nauczycielce czas na refleksję, podczas której odpowie np. na pytania Co było ważne? Co było łatwe? Co było trudne? Co zrobię inaczej w przyszłości? Po refleksji dyrektor/dyrektorka udziela informacji zwrotnej.
Metody stosowane w nadzorze pedagogicznym czyli jak to działa?
A co może zrobić dyrektor/dyrektorka rozpoczynając opisany proces zmiany? Oto kilka wskazówek.
Obraz Gerd Altmann z Pixabay
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.