AUTORKA: Małgorzata Rabenda
Tworzenie gier przyciąga młodych ludzi, ale wielu z nich nie wie, jak zacząć. W artykule znajdziesz sugestie i przykłady gier w Pythonie, które pomogą zaangażować uczniów.
Jeśli chcesz zainspirować swoich uczniów i pomóc im rozwijać się w ciekawym kierunku, nauka programowania gier komputerowych jest idealnym wyborem. Nie tylko pozwoli to na zdobycie niezbędnych umiejętności technicznych, ale również pomoże rozwijać kreatywność i zdolności analityczne, logiczne i matematyczne. Tworzenie gier to proces wymagający nie tylko zrozumienia programowania, ale również wykorzystania wyobraźni, planowania, pracy zespołowej i rozwiązywania problemów – wszystkie te umiejętności są niezwykle przydatne w życiu zawodowym i codziennym. Zachęcam więc do wprowadzenia nauki programowania gier komputerowych do programu nauczania i dawania szansy uczniom na rozwijanie się w ciekawym kierunku.
Oto kilka sugestii, jak i gdzie uczeń/uczennica może zacząć swoją przygodę z programowaniem gier:
Studiowanie kursów online. Istnieje wiele darmowych i płatnych kursów online, które uczą programowania gier. Platformy takie jak Udemy, Coursera i edX oferują kursy tworzenia gier w różnych językach programowania, takich jak C++, Java i Python.
Czytanie książek i tutoriali. Książki i tutoriale są świetnym źródłem wiedzy na temat programowania gier. Możesz znaleźć wiele publikacji poświęconych tworzeniu gier na platformach takich jak np. Amazon albo w księgarniach internetowych np. Helion. Oto kilka książek i tutoriali, które mogą pomóc w nauce pisania gier komputerowych:
Aby uzyskać więcej informacji na temat programowania gier w języku Python i bibliotece Pygame, warto zapoznać się z tutorialami takimi jak:
Uczestnictwo w społecznościach. Istnieją setki społeczności skupiających się na tworzeniu gier, w tym fora i grupy na facebooku. Te społeczności są świetnym miejscem do nauki od innych programistów i dają możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania.
Udział w projektach open-source. Wiele projektów open-source jest dostępnych na platformach takich jak GitHub, co pozwala na wgląd w kod źródłowy i naukę od innych programistów.
Uczestnictwo w konkursach. Konkursy takie jak Ludum Dare pozwalają na naukę poprzez rywalizację z innymi programistami i stworzenie własnej gry w określonym czasie.
Ludum Dare to coroczny konkurs tworzenia gier komputerowych, w którym uczestnicy w ciągu jednego weekendu tworzą grę na podstawie określonego tematu. Konkurs jest prowadzony online i umożliwia programistom gier na rywalizację z innymi, wymianę wiedzy oraz zdobycie doświadczenia w tworzeniu gier w krótkim czasie. Ludum Dare jest jednym z największych konkursów tworzenia gier na świecie i cieszy się dużą popularnością wśród programistów gier. Konkursy organizowane w Polsce znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/koduj/konkursy
Ostatecznie, najważniejsze jest systematyczne i regularne ćwiczenie umiejętności. Im więcej projektów uczeń/uczennica stworzy, tym większe będą jego/jej umiejętności.
A teraz kilka przykładów gier, które uczniowie mogą napisać samodzielnie:
1. Oto prosta gra w języku Python, w której użytkownik/użytkowniczka musi zgadnąć liczbę z zakresu 1-10:
Aby uruchomić grę, wystarczy skopiować powyższy kod do pliku o rozszerzeniu .py i uruchomić go za pomocą interpretera Python. Gra będzie prosić użytkownika o wprowadzenie liczby, a następnie powie mu, czy jego odpowiedź jest za duża, za mała czy prawidłowa.
2. Kolejna gra w języku Python, w której użytkownik musi zgadnąć liczbę z zakresu 1-100:
3. Jeszcze jedna gra napisana w języku Python – Rock, Paper, Scissors (Kamień, Papier, Nożyce):
Nauka programowania jest niezwykle ważna dla pisania gier. Aby stworzyć grę, programiści muszą wiedzieć, jak korzystać z różnych języków takich jak C++, Java czy Python, a także wykorzystywać narzędzia do tworzenia grafiki i animacji.
Wszystko to wymaga nie tylko umiejętności programowania, ale także logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i kreatywności. Pisząc grę, programiści muszą projektować cały świat gry, w tym postacie, lokacje, przedmioty i fabułę, a także określać, jak gracz będzie się poruszał po tym świecie i interakcjonował z nim.
W tym sensie nauka pisania gier jest świetnym sposobem na rozwijanie umiejętności programowania i zdobycie praktycznego doświadczenia w tej dziedzinie. Wszystko to może przydać się w przyszłej karierze jako programista lub projektant gier.
Dlatego, jeśli ktoś interesuje się grami i programowaniem, nauka pisania gier może być idealnym połączeniem tych dwóch dziedzin i otworzyć wiele możliwości rozwoju zawodowego.
Drodzy nauczyciele, dajcie swoim uczniom narzędzia, aby mogli rozwijać umiejętności programistyczne i rozwijać swoją pasję do tworzenia gier komputerowych!
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.