AUTOR: Tomasz Tokarz
Lekcje historii można prowadzić różnie. Dostosuj metodę do swego celu. Stwórz z uczniami film lub pracuj z gotowymi filmami.
Lekcje historii można prowadzić na rozmaite sposoby. Tradycyjny wykład, gdzie przekazuje się uczniom zbiory danych może odegrać ważną rolę wprowadzającą, ale dla rozwinięcia treści można wykorzystać wiele innych metod i technik - także z wykorzystaniem TIK.
Rozwiązaniem, które sprawdza mi się najlepiej jest nagrywanie filmów promocyjnych. Co można promować za pomocą takich nagrań? Właściwie wszystko. Można nagrać film promujący osiągnięcia starożytnego Rzymu, działania poszczególnych władców państwa Piastów, dzieła mistrzów Odrodzenia, wynalazki Edisona czy Tesli, programy partii politycznych z końca XIX wieku. Można przygotować film zachęcający do wyruszenia na wyprawę Kolumba czy Magellana lub pokazujący potencjał poszczególnych mocarstw przed wybuchem I wojny światowej. Mogą być filmy pokazujące skutki katastrofy w Czarnobylu, życie codzienne w PRL lub funkcjonowanie szkoły w czasach dziadków i rodziców uczniów. Uczniowie mogą zrobić wywiady z bliskimi, które wykorzystają w filmach.
Oczywiście w przypadku tworzenia filmów potrzeby jest scenariusz, scenografia, odpowiednie oświetlenie, aktorzy, dźwiękowcy, operatorzy, kostiumolodzy - co stwarza przestrzeń do działania dla uczniów o różnych potencjałach i zainteresowaniach. Każdy może znaleźć coś dla siebie. Filmy mogą być nagrywane nawet na smartfonach, a potem edytowane za pomocą różnych aplikacji.
Tworzenie filmów najbardziej mi się sprawdzało w przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych - opanowanie aplikacji przychodziło mi łatwo, grupy potrafiły się podzielić zadaniami, każdy potrafił znaleźć coś dla siebie. W klasach 5-8 szkoły podstawowej potrzebne było wcześniejsze przygotowanie a rola nauczyciela/nauczycielki musi być większa. Filmy, które powstawały w młodszych klasach były krótsze, a role uczniów mniej wyeksponowane. Wszystko jednak zależy od konkretnej grupy oraz od odpowiedniego przygotowania przestrzeni i czasu.
Oczywiście, jeśli nie mamy przestrzeni do tworzenia z uczniami filmów – możemy skorzystać z bogatej bazy już gotowych filmów dostępnych w internecie. Chciałbym polecić 25 kanałów, które wydają mi się szczególnie interesujące.
Kanały po polsku (10 wybranych)
CIEKAWE HISTORIE - https://www.youtube.com/c/ciekawehistorietv/videos
Filmy dotyczące głównie historii najnowszej
HISTORIA NA SZYBKO - https://www.youtube.com/user/ThrashingMadPL/videos
Animowane filmy - głównie historia średniowiecza
HISTORIA W 5 MINUT - https://www.youtube.com/c/Historiaw5minutpl/videos
Krótkie filmy o ważnych i ciekawych wydarzeniach
ALE HISTORIA - https://www.youtube.com/c/AleHistoriaWideo/videos
Krótkie filmy o ważnych i ciekawych wydarzeniach
TYLKO HISTORIA - https://www.youtube.com/c/HardkorHistory/videos
Filmy o ważnych wydarzeniach historycznych - głównie historia najnowsza
POWOJNIE - https://www.youtube.com/channel/UC1t8ZKKaEXKyE86ga4xFFTg/videos
Filmy o historii po II wojnie światowej
OBLICZA XX WIEKU - https://www.youtube.com/c/ObliczaXXWieku/videos
Filmy o historii najnowszej
NA BITEWNYM SZLAKU - https://www.youtube.com/channel/UCPGZrVWVGXixtpwkO4wPytw/videos
Filmy o historii wojen
HISTORIA BEZ CENZURY - https://www.youtube.com/user/HistoriaBezCenzuryMB/videos
Dowcipne filmy o historii
ŚWIATOWA HISTORIA - https://www.youtube.com/channel/UCJ9gHWSXiG-S1QExFofDK9Q/videos
Filmy o historii powszechnej
Kanały po angielsku (15 wybranych):
Filmy na różne tematy:
ITS HISTORY - https://www.youtube.com/c/ITSHISTORY/videos
TIMELINE - https://www.youtube.com/c/TimelineChannel/videos
FEATURE HISTORY - https://www.youtube.com/c/FeatureHistory/videos
OVERSIMPLIFIED - https://www.youtube.com/c/OverSimplified/videos
SIMPLE HISTORY - https://www.youtube.com/c/Simplehistory/videos
Animowane filmy o historii
HISTORY MATTERS - https://www.youtube.com/c/TenMinuteHistory/videos
Filmy o ważnych kwestiach w historii
HISTORY EXPLAINED - https://www.youtube.com/c/HistoryExplained/videos
Filmy o ciekawych wydarzeniach w historii
EPIC HISTORY TV - https://www.youtube.com/c/EpichistoryTv/videos
Filmy poświęcone ważnym wydarzeniom historycznym
THE GREAT WAR - https://www.youtube.com/c/TheGreatWarSeries/videos
Dziesiątki filmów szczegółowo opisujących I wojnę światową
THE ARMCHAIR HISTORIAN - https://www.youtube.com/c/TheArmchairHistorian/videos
Filmy poświęcone historii militarnej
HISTORY MARCHE - https://www.youtube.com/c/HistoryMarche/videos
Filmy o bitwach i konfliktach zbrojnych
BAZBATTLES - https://www.youtube.com/c/BazBattles/videos
Filmy o wielkich bitwach
INVICTA - https://www.youtube.com/c/InvictaHistory/videos
Filmy głównie poświęcone historii starożytnego Rzymu
HISTORIA CILILIS - https://www.youtube.com/c/HistoriaCivilis/videos
Filmy głównie poświęcone historii starożytnego Rzymu
ALTERNATE HISTORY - https://www.youtube.com/c/AlternateHistoryHub/videos
Filmy z cyklu: co by było gdyby…
HISTORY BUFFS - https://www.youtube.com/c/HistoryBuffsLondon/videos
Kanał analizujący filmy historyczne pod kątem realizmu
A KID EXPLAIN HISTORY - https://www.youtube.com/channel/UC3v0yBPHPPrpl35QMNvFTrQ/videos
Historia oczami ucznia/uczennicy
W jaki sposób można wykorzystać filmy z tych kanałów?
Wszystko zależy od potrzeb i celów lekcji.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.