Podejmij rękawicę i odkrywaj przed uczniami nową wiedzę w wirtualnych pokojach zagadek z aplikacją Genially.
Jedną z technik pracy bazującej na dociekaniu (rozwiązywanie zadań metodą samodzielnego znajdowania odpowiedzi) są wirtualne pokoje zagadek (ang. escape room). Jest to rodzaj gry opartej na założeniu, że kolejne zadania pojawiają się dopiero po rozwiązaniu zadań bieżących. Jest określona sekwencja działań do wykonania. Escape roomy mogą być linearne (określony ciąg zadań do wykonania) lub nielinearne (dawać różne opcje przejścia). Pokoje zagadek można tworzyć wykorzystując różne aplikacje – np. Formularze Google, ale najlepiej sprawdza się do tego aplikacja Genially – https://app.genial.ly/
To rozbudowany program czy też strona internetowa pozwalająca na tworzenie różnych multimedialnych form pracy: prezentacji, infografik, gier itd. Jedną z nich są właśnie wirtualne pokoje zagadek – escape roomy. Możemy je tworzyć od zera (od pustego slajdu, który zapełniamy własnymi grafikami czy elementami) lub wykorzystać jeden z dostępnych szablonów dostępnych z zakładce: Gamification. Część z nich jest płatna, jednak dostępnych jest także wiele bezpłatnych.
W zależności od wybranego szablonu możemy stosować różnego rodzaju rozwiązania. Możemy zacząć naszą przygodę od tajemniczego pomieszczenia, gdzie poszukujemy ukrytych przedmiotów. Albo przemieszczać się po kolei przez poszczególne lokacje.
Możemy stosować proste testy (ABCD) lub bardziej skomplikowane zagadki.
Możemy osadzać filmy, zdjęcia, zadania z zewnętrznych aplikacji (np. z LearningApps czy Wordwall).
Największym atutem Genially jest możliwość tworzenia różnorodnych przejść między poszczególnymi planszami (slajdami). Można ustawić przekierowanie do dowolnego slajdu, a w ten sposób tworzyć niemal dowolne ścieżki – w zależności od wyboru konkretnej opcji.
Do escape roomów możemy dodawać np. latarki (pozwalają na znalezienie elementu, którego na pierwszy rzut oka nie widać), niewidzialne przestrzenie (umożliwiające kierowaniem uwagi odbiorców), szyfry blokujące wejście na kolejne slajdy itd.)
W sieci można znaleźć wiele przewodników i kursów dotyczących tworzenia pokojów za pomocą Genially. Oto przykładowe zasoby:
A oto prosty autorski escape room pt. ‘Energia dla Ukrainy” – https://view.genial.ly/6277a25c6dba7e0010e6f58d Mam nadzieję, że podejmiecie rękawicę i spróbujecie przez niego przejść. Liczę także, że zainspiruje Was do tworzenia własnych pokojów zagadek.
Escape roomy są bardzo dobrym pomysłem na zaciekawienie uczniów. O ile nie są stosowane zbyt często, a przy tym jeśli są dopasowane do poziomu wiedzy uczniów.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.