AUTORKA: Dorota Pintal
Jak uczyć się i nauczyć skutecznie? – czyli o zespołowym rozwiązywaniu problemów z pomocą narzędzi TIK.
Rozwiązywanie problemów to skuteczna strategia uczenia się i nauczania. Najskuteczniejsza, gdy prowadzona jest w zespołach składających się z 2-4 uczniów.
Nauczanie problemowe (PBL – Problem Based Learning), stawia uczniów w centrum procesu uczenia się. Jest sekwencją kilku czynności[1]:
W praktyce szkolnej stosowane są najczęściej trzy fazy rozwiązywania problemów:
Przed przystąpieniem do generowania pomysłów warto określić (jeśli jest to możliwe) kryteria dobrego rozwiązania. Ułatwi to ich weryfikację/sprawdzanie.
Do najczęściej stosowanych metod problemowych zaliczamy:
Nie wszystkie treści nauczania można realizować metodą problemową Zastosowanie metody wymaga od uczniów przynajmniej częściowej znajomości faktów i pojęć. Rozwiązywanie problemów wymaga bowiem wiedzy i umiejętności nabytych wcześniej.
Jakie problemy możemy rozwiązywać na lekcjach? Oto kilka pomysłów na różne przedmioty matematyczno-przyrodnicze.
Matematyka –
Jak najłatwiej obliczyć pole pięciokąta?
Biologia/przyroda –
Jak się pozbyć glonów z akwarium?
Jak ocenić, czy dany organizm jest samożywny?
Jak najlepiej obserwować przyrodę?
Fizyka –
Jak zbadać siłę wyporu ciał zanurzonych w wodzie?
Chemia –
Jak mogę przyczynić się do zmniejszenia efektu cieplarnianego?
Jakie informacje można odczytać z układu okresowego?
Jak ochronić metalowe urządzenia przed korozją?
Geografia –
Jak obliczyć odległość w terenie na podstawie mapy?
W rozwiązywaniu problemów uczniom i nauczycielom może pomóc zastosowanie metody webquest. Dzięki zastosowaniu metody uczeń/uczennica ma szansę na podejmowanie działań twórczych, a wykorzystując do tego technologie informacyjne i komunikacyjne wychodzimy poza tradycyjne ramy procesu uczenia się. Pozyskując i przetwarzając informacje uczniowie mogą korzystać z zasobów Internetu, np. KhanAcademy, TEDx, epodręczniki, czy z Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Oczywiście mogą też sięgać do źródeł pozainternetowych.
Uczniowie redagują zgromadzone informacje i przygotowują prezentację. Mogą wykorzystać aplikacje: PowerPoint, Prezi, VideoPrezi, Sway, Blogger, prezentacje Google, Canva, Jamboard, Designcap, Emaze, Infogram, Kizoa, Lino, Lumen5, Pixton, Powtoon, Wevideo.
Popularną metodą problemową stosowaną przez nauczycieli na lekcjach jest burza mózgów. Narzędzia TIK, które mogą wspierać jej wdrażanie to: Jamboard, Microsoft Whiteboard, pliki tekstowe współdzielone na OneDrive lub dysku Google, Classroom Screen, Padlet, Lino.
W ostatnim czasie wielką popularnością wśród nauczycieli cieszy się metoda problemowa, jaką jest gra dydaktyczna. W Internecie możemy znaleźć całą masę zasobów do tworzenia gier dydaktycznych (o których już pisałam w inspiracji „Gry dydaktyczne jako sposób na powtarzanie treści i … nie tylko”), np. LearningApps, Genially, WordWall, EducaPlay, Quizizz, Kahoot, Quizlet.
Przykład zadania problemowego z wykorzystaniem TIK.
1. Problem:
2. Uczniowie pracują w 3-4 osobowych grupach.
3. Uczniowie, zgodnie z kolejnymi etapami klasycznej metody problemowej:
4. Podobnie postępują w odniesieniu do pytania drugiego (b).
5. Uczniowie przygotowują prezentację efektów swojej pracy, a następnie prezentują innym uczniom.
Uwaga! Warto przedstawić uczniom narzędzia TIK do wyboru.
Metodami problemowymi możemy z powodzeniem pracować w ramach edukacji zdalnej w czasie rzeczywistym. Do pracy w parach/grupach wykorzystujemy rozwiązania platform, na których pracujemy. Obecnie w Teams mamy możliwość manualnego lub automatycznego łączenia uczniów w zespoły i umożliwienia im pracy w odrębnych pokojach. Podobną możliwość stworzył swoim użytkownikom Google. Dzięki dodaniu do Chrome rozszerzenia Breakout Rooms możemy tworzyć pokoje w Google Meet.
[1] Okoń W., Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, WSiP, 1987
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.