Wirtualny spacer i wirtualna kolekcja jako zamiennik wizyty w muzeum | Blog | Lekcja:Enter
Logo
Dostosuj
Pomiń nawigację
Blog

Wirtualny spacer i wirtualna kolekcja jako zamiennik wizyty w muzeum

blog
blog
udostępnij:
Kopiuj linkSkopiuj link

Autorka: Renata Maciejczyk

 

Zamiast podróżowania – wirtualne zwiedzanie. Zamiast wyjścia do kina – Netflix na własnej kanapie. Zamiast zwiedzania muzeum – wirtualny spacer.


Zdalne nauczanie spowodowało, że ograniczone zostały również wycieczki edukacyjne, tak istotne szczególnie dla uczniów z mniejszych miejscowości, dla których nierzadko było to jedyna wycieczka w całym roku szkolnym. Niemniej jednak pandemia sprawiła, że większość muzeów, przede wszystkim tych zagranicznych, przyspieszyła pracę nad cyfryzacją kolekcji, a szczególnie zaczęło udostępniać własne wnętrza i najnowsze wystawy w formie wirtualnych spacerów. Warto korzystać z tych nowych, otwierających się możliwości. A jeśli uda się gdzieś wyjechać – wykorzystać istniejącą ofertę jako przygotowanie do prawdziwej podróży lub jej podsumowanie.

Krakowski Wawel oferuje szereg atrakcyjnych serii, takich jak na przykład #przezdziurkęodklucza, która zawiera opowieści muzealne online, Czas eksperta, w którym specjaliści omawiają wybrane zagadnienia od strony historycznej i historii sztuki. Jednakże najciekawszą, a zarazem najbardziej przydatną jest gra edukacyjna online, w której w komiksowy sposób przerysowano Wawel. Można tę grę wykorzystać zarówno na lekcji historii, jak również w trakcie zajęć z plastyki. W czasie lekcji plastyki gra może być uzupełnieniem zarówno materiału teoretycznego, jak również można z niej skorzystać omawiając sztukę współczesną – na przykład popart.
W czasie lekcji historii czy wiedzy o społeczeństwie warto zagłębić się zbiorach gdańskiego Europejskiego Centrum Solidarności, które oprócz wirtualnego spaceru proponuje również warsztaty online. Pozostając na wybrzeżu warto zapoznać się z ofertą Muzeum II Wojny Światowej, które umożliwia wirtualny spacer po Westerplatte – zarówno tym współczesnym, jak i tym z czasów wojny. To gratka dla pasjonatów historii w każdym wieku, nie tylko dla najmłodszych.
Obracając się w realiach II Wojny Światowej, wirtualny spacer proponuje również warszawskie Muzeum Powstania Warszawskiego. Niestety, inne warszawskie muzeum – POLIN, pomimo niewątpliwie atrakcyjnej w formie i bogatej w treści ekspozycji stałej nie posiada w swojej ofercie wirtualnego zwiedzania, które mogłoby przekonać uczniów do zainteresowania się tą tematyką. Ciekawą ofertę ma za to warszawskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Takie wirtualne zwiedzanie może być dla uczniów naprawdę inspirujące i wywoływać pytania „co ja zrobiłbym/zrobiłabym będąc na ich miejscu”. Godną polecenia rozrywką o charakterze edukacyjnym, która jednocześnie może być ułatwieniem w nauce historii jest gra planszowa Boże Igrzysko: Magnaci, w której każdy z graczy wciela się w jeden z najznamienitszych polskich rodów: Zamoyskich, Sapiehów, Radziwiłłów, Potockich lub Leszczyńskich. Gra rozpoczyna się w szczytowym okresie rozwoju Polski i Litwy, celem każdego z graczy jest zaś rozwój własnego rodu, podwyższenie prestiżu i zgromadzenie możliwie największych bogactw i posiadłości ziemskich przy jednoczesnym niedopuszczeniu do Rozbiorów Polski. W przypadku, gdy do nich dojdzie, gra kończy się, a wszystkich graczy uznaje się za przegranych.



Więcej informacji i pliki do pobrania można znaleźć po kliknięciu w poniższe linki:

 

Nauczenie się korzystania z wirtualnych spacerów może wydawać się obecnie koniecznością, niemniej w czasie po-pandemicznym może być traktowane jako powtórzenie materiału, przypomnienie czy odświeżenie najważniejszych informacji o danym miejscu czy okresie w historii. Być może w najbliższej przyszłości pojawią się wirtualne spacery np. po średniowiecznych miastach. Któż z nas nie chciałby pospacerować ręka w ręka z Leonardem da Vinci po Florencji czy Mediolanie?

 

#wirtualny spacer #wirtualna wizyta #gra planszowa #powtórzenie materiału