AUTOR: Tomasz Tokarz
Napływ uchodźców do naszego kraju to także nowe wyzwania dla polskiej edukacji. Proponujemy, jak wspomagać się zasobami z sieci by uczyć się polskiego lub doskonalić jego znajomość.
Wojna w Ukrainie i związany z nią napływ osób z terenów objętych działaniami wojennymi po 24 lutego 2022 stworzyły nowe wyzwania dla polskiej edukacji. Jednym z nich jest pojawienie się w polskich szkołach wielu uczniów pochodzenia ukraińskiego, którzy nie znają języka polskiego. Wśród uchodźców i uchodźczyń jest też spora grupa zawodowych nauczycielek, których kompetencje mogłoby być wykorzystane, gdyby ich znajomość polskiego była wyższa.
Stąd popularne stają się kursy językowe. Oczywiście można także uczyć się języka przez codzienną aktywność, rozmowy z innymi, śledzenie polskich mediów. Potrzebne jest jednak także wprowadzenie do gramatyki aby uzyskać większą poprawność językową. Oprócz podręczników, do których można sięgnąć, można skorzystać ze stron internetowych, aplikacji czy kanałów na YouTube pomagających w nauce języka polskiego jako obcego.
Kanały na YouTube
Warto skorzystać z rozwiązań, jakie oferują powyższe strony i aplikacje. Są na tyle różnorodne, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Możemy podpowiedzieć uczniom z Ukrainy (ale i z innych krajów) rozwiązania, dzięki którym mogą sprawniej nauczyć się polskiego i lepiej odnaleźć się w polskiej rzeczywistości.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.