Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Logo
Dostosuj
Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Pomiń nawigację
Blog

Photon – sprzymierzeniec uczniów ze SPE

blog
blog
udostępnij:
Kopiuj linkSkopiuj link

AUTORKA: Małgorzata Rabenda

 

Interaktywne roboty to nieocenione narzędzia w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wypróbuj moc Photona na lekcji!

 

Photon, jako interaktywny robot, może być wykorzystywany w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na wiele różnych sposobów. Dzięki atrakcyjnej formie nauki i indywidualnemu podejściu, roboty pomagają rozwijać umiejętności i zainteresowania uczniów, motywować ich, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce. Oto kilka przykładów.

 

1. Ćwiczenie koordynacji ruchowej, wzrokowo-przestrzennej, zdolności reakcji

Photon może być wykorzystywany do ćwiczenia koordynacji ruchowej np. poprzez programowanie i wykonywanie prostych sekwencji ruchów w otwartej przestrzeni jak i na macie do kodowania.

  • Ruchy i komendy. Uczniowie mogą programować robota Photon do wykonywania prostych ruchów i komend, co pozwala im na ćwiczenie ich koordynacji ruchowej i percepcji wzrokowo-przestrzennej.
  • Śledzenie linii. Uczniowie mogą programować robota Photon do śledzenia linii lub ścieżki, co pozwala im na ćwiczenie swojej koordynacji ruchowej i kontroli nad ruchem robota.
  • Zabawy ruchowe. Poprzez zabawy z wykorzystaniem robota Photon, uczniowie mogą ćwiczyć swoją koordynację ruchową w formie gier, co może być bardziej interesujące niż tradycyjne metody ćwiczenia.
  • Śledzenie obiektu. Uczniowie mogą programować robota Photon do śledzenia ruchu obiektu, takiego jak piłka, co pozwala im na ćwiczenie swojej koordynacji ruchowej i zdolności reakcji.
  •  

2. Wsparcie w nauce języków obcych

Ćwiczenia i zabawy z wykorzystaniem robota Photon mogą być skutecznym narzędziem do rozwijania umiejętności językowych uczniów. Oto kilka przykładów takich ćwiczeń:

  • Poznawanie słówek i zwrotów. Robot Photon może być użyty do wskazywania i powtarzania słówek i zwrotów językowych, aby pomóc uczniom w ich zapamiętywaniu. Można wykorzystać strzałki ruchu do nazywania kierunków, kolory czułek, dźwięki naśladujące odgłosy zwierząt, ale też różnego rodzaju fiszki dołączone do zestawów edukacyjnych czy wykonane samodzielnie. Robot Photon ma możliwość nagrywania dodatkowych dźwięków.
  • Gry językowe. Poprzez zabawy z wykorzystaniem robota Photon, uczniowie mogą ćwiczyć swoje umiejętności językowe w formie gier i zabaw, co może być bardziej interesujące niż tradycyjne metody nauki.

 

3. Wsparcie w nauce programowania

Poprzez interaktywne ćwiczenia z wykorzystaniem robota Photon, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą nauczyć się podstaw programowania. Oto przykłady aktywności.

  • Ćwiczenia na programowanie ruchu. Uczniowie mogą używać Photona do programowania jego ruchów, co pozwala im na naukę podstaw programowania i logiki.
  • Projekty. Uczniowie mogą tworzyć projekty z wykorzystaniem robota Photon, co pozwala im na praktykę i rozwijanie umiejętności programowania.
  • Gry i zabawy. Poprzez zabawy z wykorzystaniem robota Photon, uczniowie mogą ćwiczyć swoje umiejętności programowania w formie gier i zabaw, co może być bardziej interesujące niż tradycyjne metody nauki.
  • Proste aplikacj. Uczniowie mogą tworzyć proste aplikacje z wykorzystaniem robota Photon, co pozwala im na rozwijanie umiejętności programowania i naukę konstruowania aplikacji. Na przykład aplikacja do rysowania figur w Scratch.
    http://wiki.mistrzowiekodowania.pl/index.php?title=Generator_wielok%C4%85t%C3%B3w

 

4. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą rozwijać swoje umiejętności interpersonalne i komunikacyjne dzięki wspólnej pracy z robotem Photon. Kształtowanie takich umiejętności jak komunikacja, współpraca i wsparcie jest kluczowe dla sukcesu uczniów zarówno w szkole, jak i w życiu. Oto kilka przykładów ćwiczeń.

  • Współpraca w grupie. Uczniowie mogą dzielić się obowiązkami i współpracować, aby stworzyć program dla robota Photon, co pozwala im na ćwiczenie umiejętności komunikacji i współpracy w grupie.
  • Zabawy drużynowe. Poprzez gry i zabawy z wykorzystaniem robota Photon, uczniowie mogą ćwiczyć swoje umiejętności interpersonalne w formie zabawy, co może być bardziej atrakcyjne niż tradycyjne metody ćwiczenia.
  • Wymiana doświadczeń. Uczniowie mogą wymieniać się doświadczeniami i umiejętnościami związanymi z programowaniem robota Photon, co pozwala im na ćwiczenie umiejętności współpracy i wsparcia.
  • Praca nad wspólnym projektem. Uczniowie mogą wspólnie pracować nad jednym projektem z wykorzystaniem robota Photon, co pozwala im na ćwiczenie umiejętności współpracy i komunikacji w celu osiągnięcia wspólnego celu.
    https://www.youtube.com/watch?v=AryNXZdOpx8

 

5. Rozwijanie zainteresowań STEAM

Rozwijanie zainteresowań STEAM (ang.: Science, Technologies, Robotics, Engineering, Arts, Mathematics) za pomocą robota Photon jest skutecznym i atrakcyjnym sposobem na zachęcenie dzieci do nauki przedmiotów ścisłych. Poniżej kilka przykładów ćwiczeń:

  • Projektowanie i budowanie prostych robotów – dzieci uczą się, jak skonstruować robota z przedmiotów codziennego użytku.
  • Programowanie robota do wykonywania prostych zadań – uczniowie uczą się, jak programować Photona, aby wykonywał proste zadania, takie jak poruszanie się, zmiana kolorów i reagowanie na dźwięki.
  • Współpraca i komunikacja między uczniami – uczniowie uczą się, jak współpracować i komunikować się podczas pracy z kilkoma robotami Photon, aby wykonać wspólne zadania.
  • Badanie i rozwiązywanie problemów – uczniowie uczą się, jak identyfikować i rozwiązywać problemy związane z robotem Photon, takie jak awarie i błędy programowe.

 

6. Ćwiczenie empatii i emocji

Empatia i emocje są trudne do ćwiczenia z wykorzystaniem robota, ponieważ te cechy są charakterystyczne dla ludzi i trudno je przypisać maszynie. Niemniej jednak, poniżej znajdują się przykłady zadań, które można wykonać z wykorzystaniem robota Photon, aby ćwiczyć inteligencję emocjonalną:

  • Rozpoznawanie wyrazu twarzy na fiszkach/obrazkach. Photon może wskazywać obrazki z mimiką twarzy, a użytkownik/użytkowniczka musi zidentyfikować i dopasować emocje, które reprezentują.
  • Dopasowanie emocji. Photon może wydawać dźwięki powiązane z różnymi emocjami, a użytkownik/użytkowniczka musi odpowiedzieć odpowiednią ekspresją, mimiką i nazwać emocje. Może podać przykład sytuacji, w której czuje takie emocje.
  • Scenariusze empatii. Nauczyciel/nauczycielka może prezentować scenariusze, które wywołują różne emocje, a uczeń/uczennica musi je rozpoznać, nazwać i wskazać za pomocą robota odpowiedni wyraz twarzy na fiszce.

Te przykłady pokazują, jak wiele możliwości daje wykorzystanie Photona w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zadania odpowiednio dobrane i dostosowane do indywidualnych potrzeb i zainteresowań mogą przynieść wiele korzyści w rozwijaniu ich kompetencji i umiejętności. Wspieranie nauki poprzez zabawę i interaktywne ćwiczenia z robotem Photon może być bardziej interesujące dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co może prowadzić do większego zaangażowania i motywacji do nauki. W efekcie, wykorzystanie Photona w edukacji może pomóc dzieciom w osiągnięciu lepszych wyników w nauce i rozwijać ich zainteresowania i pasje.

Zobacz także: