Autorka: Dorota Pintal
Kształcenie wyprzedzające zmienia sposób myślenia o szkole, o lekcji. Uczniowie organizują sobie naukę i przyswajają wiadomości przed lekcją w procesie samodzielnego zbierania informacji, odnoszenia się do własnej dotychczasowej wiedzy i doświadczeń. To w zasadzie rodzaj pracy domowej z tą różnicą, że nie jest ona zadawana po lekcji, nie odnosi się do tematu omawianego wcześniej na lekcji ale jest zadawana przed lekcją i odnosi się do tematu, który dopiero będzie omawiany.
Strategia kształcenia wyprzedzającego składa się z czterech etapów:
Kształcenie wyprzedzające to bardzo dobra metoda do rozwijania kompetencji cyfrowych i wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie uczenia się uczniów. Od jakości i atrakcyjności przygotowanych przez nauczycieli materiałów zależy poziom zaangażowania uczniów i efektywność procesu uczenia się. Nauczyciele mogą tworzyć własne materiały wykorzystując zasoby sieci i ogólnodostępne aplikacje.
Doskonale sprawdzą się tutaj takie aplikacje, narzędzia, jak:
Nieocenioną pomocą dla nauczycieli są otwarte zasoby edukacyjne, wśród których znajdziemy takie propozycje, jak*:
Jedną z ciekawszych propozycji wskazanych wyżej jest Khan Academy. Platforma została założona w 2006 r. przez Salmana Khana, który odkrył sposób uczenia na odległość pomagając swojej dwunastoletniej kuzynce w opanowaniu matematyki. Nagrywał filmiki z wykładami, zaczął je publikować w sieci gdzie szybko zyskały dużą popularność.
Na stronie KhanAcademy znajdują się zasoby w wielu językach, między innymi z takich przedmiotów jak: matematyka (różne dziedziny matematyki), fizyka, biologia, chemia, astronomia, ekonomia, informatyka, historia. Na platformie znajdziemy także zadania, dzięki którym uczniowie samodzielnie mogą zweryfikować to, czego się nauczyli.
Nauczyciele mogą zapraszać uczniów do współpracy, tworząc klasy, a w nich konta każdemu uczniowi. Uczniów zapraszamy np. poprzez wcześniej wygenerowany link. Dzięki takim rozwiązaniom możemy przypisywać uczniom materiały do obejrzenia i zadania do wykonania.
Przykład zastosowania Khan Academy.
Lekcja chemii
Temat: Budowa materii.
Cel lekcji: uczniowie dowiedzą się jak zbudowana jest materia.
Kryteria sukcesu:
Dzięki takiemu modelowi lekcji odwołujemy się do doświadczenia uczniów, angażujemy ich w proces uczenia się, wspieramy krytyczne myślenie, pracę zespołową, wykorzystujemy narzędzia, które uczniowie lubią (YouTube, smartfony).
Podsumowanie
Khan Academy możemy wykorzystać z powodzeniem w kształceniu wyprzedzającym. Może też zostać wykorzystana w tradycyjnej pracy domowej czy do powtórzenia treści. Umożliwia uczniom naukę we własnym tempie oraz bieżące dokonywanie samooceny na podstawie wykonanych zadań.
Więcej inspiracji jak wykorzystać zasoby Khan Academy na stronie >>
*[dostęp do wszystkich niżej wymienionych zasobów online na 18.01.2022 r.]
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.