Autor: Tomasz Tokarz
Platformy streamingowe to świetne repozytoria materiałów audiowizualnych, na których można znaleźć mnóstwo interesujących i przydatnych filmów. Opierają się na transmisji skompresowanych danych multimedialnych. Najbardziej popularne platformy dostępne w Polsce to Netflix, HBO GO oraz Amazon Prime. Można wspomnieć także o rodzimych: Player lub Ipla.
Młodzież bardzo często korzysta z ich zasobów. Skąd ich popularność? Czego edukacja szkolna mogłaby się nauczyć od platform streamingowych? Co można zaczerpnąć odnośnie do tworzenia i prezentacji treści na platformach?
Jakie ciekawe treści edukacyjne można znaleźć na dostępnych platformach?
W Netflixie mamy dostęp do wielu filmów dokumentalnych. Posegregowane są w kilku kategoriach.
Na kanale YouTube można także znaleźć filmy dokumentalne udostępnione przez Netflix za darmo >>
Platforma HBO nie ma przejrzystego podziału filmów. Ale jej zasoby są także bardzo ciekawe: https://hbogo.pl/filmy/dokumentalne >>
Oczywiście na obu platformach jest mnóstwo ciekawych seriali, filmów, dzieł kultury, o których warto rozmawiać z uczniami np. na lekcjach języka polskiego lub etyki.
Zastanawia Was dlaczego młodzież (i nie tylko) lubi seriale? Jest takie zjawisko jak social surrogacy. Badania wskazują, że oglądanie seriali poprawia samopoczucie. przeciwdziała poczuciu osamotnienia. Śledzenie losów bohaterów produkcji telewizyjnych może wywoływać u widza poczucie przynależności, przeciwdziałać niskiej samoocenie i poprawiać nastrój. Oglądając programy lub seriale, w których są eksponowane relacje międzyludzkie, można ograniczyć poczucie alienacji.
Seriale szczególnie warte polecenia (w kontekście edukacyjnym) to:
Warto pamiętać, że twory kultury to nie tylko lektury. Narracja filmowa jest często dla uczniów przystępniejsza i odwołanie się do wartościowych dzieł serialowych może być źródłem inspirujących rozważań i dyskusji.
Warto zatem sięgnąć do platform streamingowych i poszukać w nich treści, za pomocą których będzie można skuteczniej dotrzeć do młodzieży.
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.