Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Logo
Dostosuj
Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Pomiń nawigację
Baza wiedzy

Zajęcia z pociągiem Intelino w szkole specjalnej - Rawa Mazowiecka

dobre praktyki
inspiracje
nowoczesne technologie
tik w szkole
baza wiedzy
udostępnij:
Kopiuj linkSkopiuj link

Szkoła Podstawowa Specjalna w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Rawie Mazowieckiej wyróżnia się różnorodnością i kompleksowością działań w zakresie stosowania TIK kształtujących kompetencje 4K (Kreatywność, Krytyczne myślenie, Kooperacja, Komunikacja) w pracy z uczniami ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi (SPE). Inteligentny Pociąg służy uczniom klas I-VIII na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej i zajęciach rozwijających wspomniane umiejętności. W aktywnej zabawie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym uczą się zasad algorytmiki i programowania, rozwijają logiczne myślenie, doskonalą zdolności manualne i utrwalają wiedzę z różnych tematów podczas tworzenia tematycznych makiet.

 

“Do tej pory uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa na drodze dotyczące ruchu pieszego, poznali podstawowe komendy kodowania, dzięki którym zaprogramowali pociąg według znaków drogowych umieszczonych na makiecie. Dzieci utrwalały wiedzę na temat jesieni oraz właściwego zachowania się w lesie.” - tłumaczy dyrektor szkoły Paweł Malik i wyjaśnia dalej: “Na kolejnych zajęciach poznają nowe sposoby kodowania oraz wyruszą pociągiem Intelino zwiedzać ZOO, przeniosą się w świat baśni z lekturą “Śnieżka i siedmiu krasnoludków” oraz odwiedzą <<Krainę Uczuć>>.”

 

TIK w Rawie Mazowieckiej wykorzystywany jest w obszarze rewalidacyjnym. Umiejętnie dobrane do potrzeb i możliwości uczniów rozwiązania technologiczne pomagają w usprawnianiu zaburzonych funkcji m.in. komunikacji, analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej, motoryki małej oraz orientacji przestrzennej. Dużą rolę odgrywają specjalistyczne programy multimedialne tj. “Logopedia“, “Mówik”, “Moc emocji” oraz odpowiednio dobrane ćwiczenia z pomocą różnych aplikacji i platform edukacyjnych. W warstwie dydaktycznej nowoczesne technologie są pomocne w procesie uczenia się poprzez wykorzystywanie ćwiczeń utrwalających zdobyte umiejętności z danego zakresu materiału. Odpowiednio dobrane programy edukacyjne, aplikacje czy platformy edukacyjne, np. ekreda.pl, learningapps, e-podręczniki pomagają nauczycielom organizować procesy edukacyjne dzięki animacjom i dźwiękom, wzbogacając zajęcia w formie oddziaływania na różne zmysły, a dzieciom z trudnościami w uczeniu się czynią naukę bardziej przystępną.

 

W szkole korzysta się z drukarki 3D, gdzie na zajęciach uczniowie wspólnie z nauczycielami pracują zespołowo na platformie tinkercad.com tworząc pierwsze swoje projekty, np. imienne breloczki oraz charakterystyczne budowle wybranych państw. Nauczyciele w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na zajęciach rozwijających kompetencje 4K korzystają również z aplikacji Quiver. Dzięki wykorzystaniu rzeczywistości rozszerzonej uczniowie szkoły mogą zobaczyć, jak wygląda kula ziemska z kosmosu lub wybuch wulkanu. Dzięki wykorzystaniu platform edukacyjnych tj. ekreda, e-podręczniki, learningapps, jigsawplanet, matzoo lub programów edukacyjnych “Kolorowe literki”, “Słoneczne układanki” uczniowie opanowują nowe zagadnienia związane np. z ekologią. Uczą się oszczędzania wody czy prądu lub ćwiczą i utrwalają zdobyte wiadomości i umiejętności z danego zakresu materiału poprzez interaktywne narzędzia tj. krzyżówki, wykreślanki, quizy.

 

Dyrektor szkoły Paweł Malik wyjaśnia, że właściwie dobrana technologia umożliwia dopasowanie sposobu prowadzenia lekcji do indywidualnego stylu nauki każdego ucznia oraz jego potrzeb, możliwości i wymienia korzyści, które już osiągnięto:

 

  • Uatrakcyjniono proces rewalidacyjny i dydaktyczny,
  • Stworzono bazę aplikacji, platform, programów edukacyjnych odpowiednich do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych intelektualnie,
  • Wypracowano interesujące i motywujące lekcje,
  • Podniesiono poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli, który ustawicznie jest ewaluowany.

 

Multimedia:

https://soswrawa.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=905

https://soswrawa.szkolnastrona.pl/a,807,praca-z-aplikacja-quiver

https://soswrawa.szkolnastrona.pl/download/Konspekt%20-%20Zajecia%20z%20pociagiem%20Intelino.pdf