Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Logo
Dostosuj
Projekt zakończony. Realizowany był w latach 2019-2023. Dziękujemy za udział.
Pomiń nawigację
Baza wiedzy

Zachęcamy nauczycieli informatyki do zapoznania się z tutorialami dotyczącymi wybranych zagadnień z zakresu elektroniki i programowania (szkoła podstawowa)

elektronika
programowanie
szkoła podstawowa
tutorial
baza wiedzy
udostępnij:
Kopiuj linkSkopiuj link

Wszystkich zainteresowanych nauczycieli zapraszamy do skorzystania z 11 tutoriali przygotowanymi dla nauczycieli informatyki uczestniczących w 40-godzinnym szkoleniu „Lekcja:Enter!”. Celem szkolenia było wsparcie ich w realizacji dwóch pierwszych podstawy programowej z informatyki, tzn. w zakresie (I) rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów oraz (II) programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych.

Tutoriale trwają od 5 do 50 minut i dotyczą:

  • wykorzystania symulatora płytki Arduino,
  • wykorzystania narzędzia Tinkercad Circuits,
  • zapisania algorytmu Euklidesa w Scratch i Pythonie,
  • używania środowiska Jupyter,
  • podstaw programowania w języku Python.

Uwaga! Filmy zostały przygotowane w połowie 2020 r. a więc omawiane podczas nich oprogramowanie może różnić się od obecnie dostępnych wersji.

 

ZESTAWIENIE TUTORIALI:

„Wprowadzenie. Budowa płytki Arduino UNO i płytki prototypowej”

Jak wygląda i jak jest zbudowana płytka kontrolera Arduino UNO. Jak wygląda i jak jest zbudowana płytka prototypowa, na której można umieszczać komponenty współpracujące z Arduino UNO bez lutowania. W jaki sposób łączyć komponenty z płytką stykową oraz Arduino UNO. Czas trwania: 9 minut

 

„Tinkercad – jak zacząć”

W jaki sposób zarejestrować się do platformy Tinkercad: jak utworzyć konto nauczyciela/nauczycielki, jak utworzyć konto klasy. Jakie możliwości oferuje Tinkercad. Czas trwania: 5 minut

 

Tinkercad Circuits – budowanie obwodu z diodą LED

Co wspólnego mają ze sobą fizyka i elektronika. Jak w Tinkercad Circuits zbudować prosty obwód elektryczny z diodą LED. W jaki sposób umieszczać komponenty obwodu na płytce stykowej. Jak edytować i zmieniać własności różnych komponentów. W jaki sposób uruchomić symulację obwodu. Czas trwania: 9 minut

 

 

Tinkercad Circuits – budowanie obwodu z Arduino UNO

Jak zbudować obwód elektryczny w oparciu o płytkę Arduino Uno. W jaki sposób można sterować mikrokontrolerem płytki Arduino Uno. Jak zaprogramować diodę LED za pomocą bloczków kodu. Jak zaprogramować diodę LED używając kodu tekstowego. Czas trwania: 6 minut

 

Tinkercad Circuits – budowanie obwodu z wejściami cyfrowymi

Jak dodać do obwodu z płytką Arduino przycisk i potencjometr. Jak wstawić do obwodu miernik uniwersalny z wyświetlaczem cyfrowym. Jak zaprogramować działanie diody i przycisku wykorzystując zmienne, warunki i pętle. Czas trwania: 9 minut

 

Tinkercad Circuits – budowanie miernika uczuć

Jak dodać do obwodu z płytką Arduino czujnik temperatury. Jak wykorzystać konwerter analogowo-cyfrowy (ADC). Jak zaprogramować diody LED, aby reagowały na czujnik temperatury wykorzystując zmienne i pętle warunkowe. Czas trwania: 8 minut

 

Tinkercad Circuits – budowanie i programowanie cyfrowej klepsydry

Jak zbudować cyfrową klepsydrę? Jak wykorzystać wbudowany czasomierz Arduino? Jak zresetować stoper za pomocą czujnika przechyłu? Jak tworzyć zmienne typu int, unsigned long, oraz long? Jak budować funkcję setup, loop() i millis()? Jak budować instrukcję if()? Jak zaprogramować układ wykorzystując różne zmienne, funkcje? Czas trwania: 12 minut

 

Tinkercad Circuits – budowanie instrumentu klawiszowego

Jak zbudować symulator instrumentu klawiszowego? Co to jest drabinka rezystorów? Jak wstawić w obwód z Arduino brzęczyk piezoelektryczny? Jak tworzyć zmienne tablicowe? Jak skonfigurować tablicę dla czterech nut? Jak utworzyć instrukcję waunkową If()…else? Czas trwania: 9 minut

 

Algorytm Euklidesa

Gdzie wykorzystuje się Algorytm Euklidesa? Co to jest schemat blokowy? Co to są algorytmy optymalne i nieoptymalne? Jak zoptymalizować Algorytm Euklidesa? Jak zapisać Algorytm Euklidesa w Scratchu? Jak zapisać Algorytm Euklidesa w Pythonie? Czas trwania: 9 minut

 

Wprowadzenie do używania środowiska Jupyter

Jak zainstalować  środowisko Jupyter przy wykorzystaniu oprogramowania Anaconda. Jakie są podstawy działania oraz wykorzystania środowiska Jupyter. Wykonanie prostych zadań przy wykorzystaniu środowiska Jupyter, np. obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych. Czas trwania: 30 minut

 

Podstawowe zagadnienia związane z programowaniem na przykładzie języka Python

Czym są instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne,  funkcje oraz zmienne i tablice. Reprezentacja znaków poprzez system ASCII. Stworzenie nowego projektu w środowisku Jupyter. Zaimplementowanie skryptu umożliwiającego wczytanie wyników sprawdzianu dla zdefiniowanej przez użytkownika liczby uczniów. Obliczenie statystyk sprawdzianu. Czas trwania: 50 minut

 

PLAYLISTA - tutaj