Wszystkich zainteresowanych nauczycieli zapraszamy do skorzystania z 11 tutoriali przygotowanymi dla nauczycieli informatyki uczestniczących w 40-godzinnym szkoleniu „Lekcja:Enter!”. Celem szkolenia było wsparcie ich w realizacji dwóch pierwszych podstawy programowej z informatyki, tzn. w zakresie (I) rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów oraz (II) programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych.
Tutoriale trwają od 5 do 50 minut i dotyczą:
ZESTAWIENIE TUTORIALI:
„Wprowadzenie. Budowa płytki Arduino UNO i płytki prototypowej”
Jak wygląda i jak jest zbudowana płytka kontrolera Arduino UNO. Jak wygląda i jak jest zbudowana płytka prototypowa, na której można umieszczać komponenty współpracujące z Arduino UNO bez lutowania. W jaki sposób łączyć komponenty z płytką stykową oraz Arduino UNO. Czas trwania: 9 minut
„Tinkercad – jak zacząć”
W jaki sposób zarejestrować się do platformy Tinkercad: jak utworzyć konto nauczyciela/nauczycielki, jak utworzyć konto klasy. Jakie możliwości oferuje Tinkercad. Czas trwania: 5 minut
Tinkercad Circuits – budowanie obwodu z diodą LED
Co wspólnego mają ze sobą fizyka i elektronika. Jak w Tinkercad Circuits zbudować prosty obwód elektryczny z diodą LED. W jaki sposób umieszczać komponenty obwodu na płytce stykowej. Jak edytować i zmieniać własności różnych komponentów. W jaki sposób uruchomić symulację obwodu. Czas trwania: 9 minut
Tinkercad Circuits – budowanie obwodu z Arduino UNO
Jak zbudować obwód elektryczny w oparciu o płytkę Arduino Uno. W jaki sposób można sterować mikrokontrolerem płytki Arduino Uno. Jak zaprogramować diodę LED za pomocą bloczków kodu. Jak zaprogramować diodę LED używając kodu tekstowego. Czas trwania: 6 minut
Tinkercad Circuits – budowanie obwodu z wejściami cyfrowymi
Jak dodać do obwodu z płytką Arduino przycisk i potencjometr. Jak wstawić do obwodu miernik uniwersalny z wyświetlaczem cyfrowym. Jak zaprogramować działanie diody i przycisku wykorzystując zmienne, warunki i pętle. Czas trwania: 9 minut
Tinkercad Circuits – budowanie miernika uczuć
Jak dodać do obwodu z płytką Arduino czujnik temperatury. Jak wykorzystać konwerter analogowo-cyfrowy (ADC). Jak zaprogramować diody LED, aby reagowały na czujnik temperatury wykorzystując zmienne i pętle warunkowe. Czas trwania: 8 minut
Tinkercad Circuits – budowanie i programowanie cyfrowej klepsydry
Jak zbudować cyfrową klepsydrę? Jak wykorzystać wbudowany czasomierz Arduino? Jak zresetować stoper za pomocą czujnika przechyłu? Jak tworzyć zmienne typu int, unsigned long, oraz long? Jak budować funkcję setup, loop() i millis()? Jak budować instrukcję if()? Jak zaprogramować układ wykorzystując różne zmienne, funkcje? Czas trwania: 12 minut
Tinkercad Circuits – budowanie instrumentu klawiszowego
Jak zbudować symulator instrumentu klawiszowego? Co to jest drabinka rezystorów? Jak wstawić w obwód z Arduino brzęczyk piezoelektryczny? Jak tworzyć zmienne tablicowe? Jak skonfigurować tablicę dla czterech nut? Jak utworzyć instrukcję waunkową If()…else? Czas trwania: 9 minut
Algorytm Euklidesa
Gdzie wykorzystuje się Algorytm Euklidesa? Co to jest schemat blokowy? Co to są algorytmy optymalne i nieoptymalne? Jak zoptymalizować Algorytm Euklidesa? Jak zapisać Algorytm Euklidesa w Scratchu? Jak zapisać Algorytm Euklidesa w Pythonie? Czas trwania: 9 minut
Wprowadzenie do używania środowiska Jupyter
Jak zainstalować środowisko Jupyter przy wykorzystaniu oprogramowania Anaconda. Jakie są podstawy działania oraz wykorzystania środowiska Jupyter. Wykonanie prostych zadań przy wykorzystaniu środowiska Jupyter, np. obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych. Czas trwania: 30 minut
Podstawowe zagadnienia związane z programowaniem na przykładzie języka Python
Czym są instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice. Reprezentacja znaków poprzez system ASCII. Stworzenie nowego projektu w środowisku Jupyter. Zaimplementowanie skryptu umożliwiającego wczytanie wyników sprawdzianu dla zdefiniowanej przez użytkownika liczby uczniów. Obliczenie statystyk sprawdzianu. Czas trwania: 50 minut
PLAYLISTA - tutaj
Polecane wpisy
Zapraszamy do obejrzenia nagrania webinarium pt. „Niebieski pasek. Jak rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów i uczennic?” z 14.09.2023 r.
Open Board, Jamboard, Whiteboard.fi to przykłady wirtualnych tablic, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli podczas edukacji zdalnej i stacjonarnej.
Webquest to aktywizująca metoda o długiej tradycji, oparta na zasobach cyfrowych. Webquest w wolnym tłumaczeniu to “Wyprawa po wiedzę”.