„Nauczyciele naszej szkoły chcą doskonalić swoje umiejętności i włączać do procesu nauczania technologie informacyjno-komunikacyjne. Narzędzia TIK są przez nas postrzegane jako szansa na rozwijanie zainteresowań dzieci i ich aktywne zaangażowanie w proces nauczania”.
Nauczyciele Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kazimierzu Biskupim angażują uczniów i uczennice do udziału w projektach dotyczących edukacji regionalnej i patriotycznej, wykorzystując do tego celu narzędzia TIK. Jednym z przedsięwzięć potwierdzających tego typu działania jest „Wędrówka śladami naszych przodków” - interdyscyplinarny projekt (gra terenowa, pokój zadań) bazujący na wzajemnym uczeniu się, aktywizujący i kształtujący poczucie kontroli nad własnym rozwojem osobistym, uczący historii, oparty na poszukiwaniu wiedzy i rozwijaniu ciekawości świata
Udział uczniów i uczennic w projekcie polegał na odkrywaniu źródeł historycznych dotyczących Kazimierza Biskupiego i regionu, eksplorowaniu terenu w poszukiwaniu walorów kulturowych, prezentowaniu efektów swoich poszukiwań oraz promowaniu miejscowości. Wszystkie te działania odbywały się z wykorzystaniem narzędzi TIK.
W ramach „Wędrówki śladami naszych przodków” uczestnicy i uczestniczki mieli okazję do udziału w różnych formach zajęć. Młodzież z klas VII-VIII uczestniczyła w grze terenowej. Ponadto opracowano WebQuest, który angażował uczniów i uczennice do wykonania pracy z wykorzystaniem źródeł internetowych. W trakcie zajęć dydaktycznych w klasach I-VIII realizowano cele z użyciem wielu aplikacji i platform edukacyjnych, które wspomagały uczniów w zdobywaniu wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego regionu. Umiejętność posługiwania się narzędziami TIK pomogła w przygotowaniu atrakcyjnych form prezentujących efekty pracy np. filmików, broszur, książek online i gier promujących miejscowość. W rezultacie powstało repozytorium materiałów dydaktycznych, którego zawartość stanowi znakomitą pomoc w realizacji celów dotyczących edukacji regionalnej i patriotycznej w dalszej pracy szkoły. Z pomocą kreatora bookcreator.com wykonano książkę online, która prezentuje Legendy z Puszczy Bieniszewskiej napisane przez konińską pisarkę Annę Dragan. Ilustracje do tej publikacji wykonały dzieci głównie z klas I-IV. Inna praca wykonana przy pomocy tego narzędzia to książka pt. „Wędrówka śladami naszych przodków”, która prezentuje najważniejsze informacje o Kazimierzu Biskupim. Kolejne angażujące do działań w tym zakresie zadania to gra edukacyjna o tym samym tytule, która powstała przy użyciu narzędzia sites.google.com., quizy interaktywne, wirtualny pokój zagadek, gra milionerzy, gra jeopardy, plakaty, broszury, prezentacje, filmiki itp. Do ich utworzenia wykorzystano narzędzia TIK typu: canva.com, genial.ly, learningapps.org, wordwall.net, bookcreator.com, spark.adobe.com, wizer.me itp.
W końcowym etapie projektu uczniowie przystąpili do ogólnopolskiego konkursu „Geniallne Miejsca”. W ten sposób wykorzystywali swoją wiedzę na temat Kazimierza Biskupiego i umiejętności cyfrowe nabyte w trakcie realizacji zadań projektowych. Była to także okazja dla uczniów i uczennic do zaprezentowania swoich umiejętności i wykorzystania wiedzy w praktyce.
Zespół uczniów opracował też escape room z wykorzystaniem platformy genial.ly oraz skryptów. Powstał także scenariusz gry terenowej, która odbyła się w ramach obchodów Dnia Dziecka. Podczas niej uczniowie i uczennice korzystali ze swoich smartfonów i zainstalowanych aplikacji, co umożliwiło im w atrakcyjny sposób poznawać historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej, topografię terenu oraz legendy związane z Kazimierzem Biskupim. Narzędzia TIK zastąpiły tradycyjne książki i zeszyty, umożliwiły szybkie i łatwe wyszukiwanie niezbędnych informacji, uatrakcyjniały zajęcia. Część zadań ukryta była pod kodem QR, co wymagało użycia skanera kodów. Zadanie „Fotograficzny wehikuł czasu” wymuszało użycie aparatów fotograficznych w telefonach. Ponadto konieczne było użycie aplikacji Teams, która umożliwiła przesłanie uczniom linków odsyłających do kolejnych aplikacji i stron internetowych. W trakcie gry byli oni podzieleni na zespoły, co uczyło ich współpracy w grupie.
„Wędrówka śladami naszych przodków” to projekt interdyscyplinarny. Uczniowie i uczennice biorące w nim udział potrzebowali informacji z różnych przedmiotów: historii, języka polskiego, języka angielskiego, biologii, plastyki, religii i informatyki. Uczyli się współpracy z kolegami i koleżankami, dzielili się wiedzą i umiejętnościami ze swoimi rówieśnikami, rodzicami/opiekunami, środowiskiem lokalnym. Stawali się świadomymi odbiorcami dziedzictwa kulturowego swojego regionu.
Koordynatorki projektu: Elżbieta Grzebielucha (nauczycielka języka angielskiego, Teresa Cichocka (nauczycielka matematyki).
Linki do multimediów w sieci:
- repozytorium materiałów dydaktycznych
- WebQuest
https://sites.google.com/view/projekt-kazimierzbisk/wprowadzenie
- escape room
- gra terenowa
Polecane wpisy
Do tej pory uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa na drodze dotyczące ruchu pieszego, poznali podstawowe komendy kodowania, dzięki którym zaprogramowali pociąg według znaków drogowych umieszczonych na makiecie. Dzieci utrwalały wiedzę na temat...
Nasza szkoła zmienia się dynamicznie i dostosowuje do realiów obecnej rzeczywistości technologicznej. Jest atrakcyjnym i przyjaznym miejscem, w którym dzieci chętnie przebywają oraz uczą się przez zabawę.
Wykorzystanie Moodle skutecznie pomogło nam przetrwać okres obowiązkowego nauczania zdalnego bez obniżenia poziomu nauczania oraz wciąż pomaga nam w digitalizacji i usprawnieniu procesu dydaktycznego.