Szkoła Podstawowa nr 350 im. Armii Krajowej w Warszawie
Kontakt: sp350@edu.um.warszawa.pl, tel. 22 664-61-93
“Wykorzystując TIK na lekcjach zdecydowanie zwiększamy aktywność uczniów, a jednocześnie jako nauczyciele podnosimy swoje kompetencje informatyczne. Narzędzia TIK dają szansę na różnorodność i atrakcyjność zajęć - szczególnie zajęć on-line. Główna zaleta tych metod polega na doskonaleniu umiejętności przydatnych nie tylko podczas lekcji, ale również w codziennym życiu, np. umiejętności właściwego zachowania się w nowej sytuacji, komunikatywności, dyskutowania, kreatywności, umiejętności wyciągania wniosków, myślenia analitycznego i krytycznego”.
Wykorzystywanie TIK w temacie ekologii:
Szkoła angażuje uczniów w przedsięwzięcia z wykorzystaniem technologii w obszarze ekologii pracując projektowo i realizując projekty międzynarodowe. Jednym z przykładów jest projekt “Change the game”, którego szkoła była patronem merytorycznym. Udział uczniów opierał się na dokonywaniu pomiarów jakości powietrza, zaproponowaniu własnych cyfrowych metod prezentacji i atrakcyjnych wizualizacji, pokazujących jak zmieniały się zmierzone wartości parametrów środowiskowych w czasie.
Uczniowie biorący udział w projekcie nabyli nowe kompetencje, które mogą się okazać szczególnie ważne w kontekście trendów technologicznych przyszłości takich jak Internet Rzeczy (ang. Internet of Things), nauka o danych (ang. Data Science), ale też kompetencji społecznych. Do kompetencji tych należą: świadome wykorzystywanie narzędzi pomiarowych, mierzących parametry naszego środowiska; rozwój kompetencji programistycznych (wizualizacja danych oraz budowa aplikacji); dzielenie się wiedzą z rówieśnikami oraz rodzinami/opiekunami; współpraca z kolegami i koleżankami na płaszczyźnie międzynarodowej w dziedzinie nowych technologii.
Innym przykładem był projekt “Projektowanie i drukowanie w 3D rafy koralowej”, w ramach którego uczniowie szkoły pracując zespołowo na platformie tinkercad.com projektowali w 3D sztuczne rafy naśladujące teksturę i strukturę architektoniczną naturalnych raf. Własne projekty wydrukowali na drukarce 3D i stworzyli rzeczywisty model rafy. Uczestnicząc w projekcie uczniowie wykorzystywali m.in. wiedzę z przyrody, matematyki, informatyki. Udział w projekcie przyniósł szkole zwycięstwo w Europejskim konkursie Meet and Code w kategorii Code for the Planet.
Szkoła uczestniczy także w programie edukacyjnym NASA “Sally Ride EarthKam”, który umożliwia zlecenie zrobienia zdjęć określonym miejscom na Ziemi. Dzięki wykonanym zdjęciom uczniowie mogli zobaczyć, jak zmienia się obraz Ziemi na przestrzeni lat, jakie zachodzą zmiany w obrębie atmosfery, jaki ślad zostawiają katastrofy ekologiczne czy klęski żywiołowe.
Dzięki wykorzystaniu technologii uczniom udało się też zrealizować na lekcjach matematyki projekt “Mniej plastiku na śmietniku” , w ramach którego przechodząc przez cały proces w duchu metody design thinking szacowali, obliczali i zmniejszali ilość śmieci.
W ramach projektów ekologicznych z wykorzystaniem technologii uczniowie zaprojektowali i wykonali także m.in:
Opracowanie przygotowane w oparciu o materiał Anny Warzochy ze Szkoły Podstawowej nr 350 im. Armii Krajowej w Warszawie.
Polecane wpisy
Zapraszamy do obejrzenia nagrania webinarium pt. „Niebieski pasek. Jak rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów i uczennic?” z 14.09.2023 r.
Open Board, Jamboard, Whiteboard.fi to przykłady wirtualnych tablic, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli podczas edukacji zdalnej i stacjonarnej.
Webquest to aktywizująca metoda o długiej tradycji, oparta na zasobach cyfrowych. Webquest w wolnym tłumaczeniu to “Wyprawa po wiedzę”.