„Tworzymy szkołę otwartą na drugiego człowieka, która ułatwia wszystkim uczniom zdobywanie wiedzy; pielęgnuje kreatywność i wspiera postawy koleżeńskie. Chcemy, by Szkoła Cyfrowych Dzwonków zapoczątkowała szereg innych ciekawych, cyfrowych rozwiązań instytucjonalno-organizacyjnych w naszej placówce.”
Istotą procesu transformacji szkoły jest systematyczne wdrażanie trwałych, skutecznych zmian w jej funkcjonowaniu. Priorytetowym narzędziem realizacji nadrzędnego celu edukacyjnego, jakim jest rozwój i dobro ucznia, wydaje się wypracowanie standardów organizacyjnych uwzględniających potrzeby całej społeczności szkolnej, w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niezwykle ważnym aspektem funkcjonowania takiej organizacji jest zapewnienie prawidłowych warunków edukacyjnych. Odpowiednio zaplanowane cyfrowe rozwiązania instytucjonalne gwarantują efektywność procesu edukacyjnego.
Wiele razy specjaliści w świdnickiej szkole (m.in. neurologopeda) podkreślali w trakcie godzin wychowawczych niekorzystny wpływ hałasu na poziom słuchu, który powoduje obniżenie sprawności słyszenia i szereg innych następstw związanych ze zdenerwowaniem, rozkojarzeniem, trudnością w skupieniu się. Idea wygaszenia dzwonków akustycznych i stworzenia zewnętrznie zarządzanej aplikacji internetowej, służącej do informowania o czasie przerw i lekcji, zrodziła się w trakcie pozalekcyjnych zajęć rozwijających umiejętności cyfrowe uczniów. Pomysł został pozytywnie przyjęty przez całą społeczność szkolną, tj. uczniów i uczennice, nauczycieli i nauczycielek, rodziców, pracowników administracji i obsługi.
Projekt organizacji systemu dzwonków w szkole zaczął funkcjonować w 2019 roku. Jak dotąd działa on wyłącznie w świdnickiej „piątce”.
Uczniowski projekt wykorzystuje technologie informacyjno - komunikacyjne zarówno do nauczania, jak i organizacji toku nauki w szkole. Obejmuje wszystkie oddziały. Stworzona przez uczniów aplikacja internetowa służy do informowania o czasie przerw i lekcji. Aplikacja ta pracuje na serwerze szkolnym i jest zarządzana zewnętrznie. Wykorzystuje stary szkolny sprzęt komputerowy - ustawione na korytarzach szkolnych, w bibliotece i w świetlicy komputery iMac w trybie wyświetlacza, podłączone do Internetu za pośrednictwem bezprzewodowej sieci Wi-Fi, sygnalizują uczniom i uczennicom przerwę bądź lekcję. Na monitorach wyświetlana jest godzina wraz z informacją o tym, czy trwa przerwa, czy też lekcja. Dodatkowo podany jest czas, który pozostał do końca przerwy lub lekcji. W przypadku przerwy tło ekranu jest koloru zielonego, w trakcie lekcji zaś - zmienia barwę na czerwoną. Na minutę przed rozpoczęciem lekcji pojawia się tło w kolorze pomarańczowym mobilizujące uczniów do rozpoczęcia zajęć. To rozwiązanie zastosowano także po raz pierwszy również w odniesieniu do klas młodszych - uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Dzwonki analogowe zaś nadal wykorzystywane są jako sygnał alarmowy do ewakuacji.
Projekt Szkoła Cyfrowych Dzwonków przyczynił się w sposób istotny do wyeliminowania hałasu w szkole wydawanego przez tradycyjny dzwonek, co odczuły przede wszystkim dzieci ze spektrum autyzmu. W szkole z oddziałami integracyjnymi, do których uczęszcza wiele dzieci z problemami nadwrażliwości słuchowej, wdrożona praktyka instytucjonalno-organizacyjna poprawiła komfort funkcjonowania oraz pozytywnie wpłynęła na naukę i koncentrację. To również doskonała lekcja zarządzania czasem. Poprzez praktykę Szkoły Cyfrowych Dzwonków w Świdniku promuje się zdrowe, bezpieczne warunki nauki i odpoczynku oraz samodzielność i odpowiedzialność uczniów i uczennic. Dzięki takiemu rozwiązaniu wspiera się w tej placówce system edukacji oparty na zaufaniu i partnerstwie.
Wdrożona praktyka możliwa jest do wykorzystania w innych szkołach, na różnym etapie edukacyjnym.
https://drive.google.com/file/d/1e6GlFZTwMdNKRCfJssmwYNUi9J5puufa/view?usp=sharing
Polecane wpisy
Do tej pory uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa na drodze dotyczące ruchu pieszego, poznali podstawowe komendy kodowania, dzięki którym zaprogramowali pociąg według znaków drogowych umieszczonych na makiecie. Dzieci utrwalały wiedzę na temat...
Nasza szkoła zmienia się dynamicznie i dostosowuje do realiów obecnej rzeczywistości technologicznej. Jest atrakcyjnym i przyjaznym miejscem, w którym dzieci chętnie przebywają oraz uczą się przez zabawę.
Wykorzystanie Moodle skutecznie pomogło nam przetrwać okres obowiązkowego nauczania zdalnego bez obniżenia poziomu nauczania oraz wciąż pomaga nam w digitalizacji i usprawnieniu procesu dydaktycznego.