Zespół szkół w Pawłowie
Kontakt: zspawlow@sosnie.pl, tel. 62 739 31 43
“Aby dobrze zaplanować i ukierunkować działania, w szkole przeprowadzono nie tylko diagnozę dotychczasowej znajomości nowych technologii, ale także dokonano rozpoznania wiedzy i umiejętności samych zainteresowanych, czyli nauczycieli, uczniów i rodziców.”
Organizacja procesu wdrażania TIK w szkole
Działania podjęte w Zespole Szkół w Pawłowie cechuje systemowe podejście do wprowadzenia stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu. Oparto się przy tym na założeniu, że są one przydatne nie tylko w nauczaniu zdalnym, co unaoczniła dobitnie pandemia COVID-19, ale również stacjonarnym. Podchodząc w sposób kompleksowy do wdrażania TIK w szkole dyrekcja Zespołu Szkół od września 2020 roku zaplanowała szereg działań. Objęły ona między innymi analizę posiadanych już zasobów i dalszych potrzeb, koordynację prac oraz monitorowanie ich efektów.
Prowadzeniem wszystkich działań zajął się powołany specjalnie w tym celu zespół ds. opracowania działań systematyzujących i scalających indywidualne inicjatywy stosowane przez różnych nauczycieli w poprzednich latach (Zespół ds. TIK). We właściwym zaplanowaniu i ukierunkowaniu działań pomóc miała oparta na modelu SWOT analiza mocnych stron szkoły w zakresie stosowania TIK oraz stojących przed nią głównych wyzwań. Uwzględniono w niej nie tylko diagnozę dotychczasowej znajomości nowych technologii przez nauczycieli, ale przyjrzano się również ich ogólnej wiedzy i umiejętnościom. Ponadto, odrębne działania diagnostyczne dotyczyły innych zainteresowanych przedstawicieli środowiska szkolnego, czyli uczniów i ich rodziców. Badanie przeprowadzono wrześniu 2020 z zastosowaniem koła kompetencji (nauczyciele zaznaczali na nim odpowiedni punkt na skali od 0 do 10, pokazując stopień wykorzystania danej aplikacji czy strony internetowej), ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli w "Formularzach Google" oraz w oparciu o bezpośrednie rozmowy. Przeanalizowano również plan doskonalenia nauczycieli oraz plan pracy szkoły.
W oparciu zgromadzoną w taki sposób wiedzę dotyczącą przygotowania oraz doświadczeń nauczycieli Zespół ds. TIK opracował plan pracy na rok szkolny 2020/2021. Ujął w nim nie tylko działania skierowane do nauczycieli, ale również odrębne kierunki interwencji dla uczniów i ich rodziców. We wrześniu 2020 odbyły się też spotkania mające na celu zaznajomienie z nową dla społeczności szkolnej platformą Microsoft Teams. Nie zakończyło to jednak zaplanowanej długofalowo pracy nad wdrożeniem TIK w szkole. Aby plan mógł być zrealizowany i dało się osiągnąć zamierzone cele, zaplanowano monitorowanie jego funkcjonowania. Zespół ds. TIK dalej zbiera informacje od zainteresowanych. Stosuje przy tym metodę koła kompetencji, na którym nauczyciele docelowo cztery razy w ciągu roku zaznaczają swoją znajomość platform i aplikacji. Po I okresie realizacji planu nauczyciele przeprowadzili także samoocenę swoich zajęć. Uczniowie zwrócili w niej uwagę na pozytywne aspekty wynikające z wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu.
Dzięki podjętym w ten sposób działaniom w szkole udało się osiągnąć następujące korzyści:
Opracowanie przygotowane w oparciu o materiały udostępnione przez Zespół Szkół w Pawłowie.
Załączniki:
Polecane wpisy
Do tej pory uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa na drodze dotyczące ruchu pieszego, poznali podstawowe komendy kodowania, dzięki którym zaprogramowali pociąg według znaków drogowych umieszczonych na makiecie. Dzieci utrwalały wiedzę na temat...
Nasza szkoła zmienia się dynamicznie i dostosowuje do realiów obecnej rzeczywistości technologicznej. Jest atrakcyjnym i przyjaznym miejscem, w którym dzieci chętnie przebywają oraz uczą się przez zabawę.
Wykorzystanie Moodle skutecznie pomogło nam przetrwać okres obowiązkowego nauczania zdalnego bez obniżenia poziomu nauczania oraz wciąż pomaga nam w digitalizacji i usprawnieniu procesu dydaktycznego.