„Mówią o nas „nauczyciele z powołaniem” ponieważ staramy się „z duchem czasu” odnaleźć najlepsze metody i środki, by dotrzeć do ucznia.”
Rewolucja cyfrowa zmienia wszystkie dziedziny życia, w tym także edukację. Przez ostatnie półtora roku m.in. za sprawą pandemii i miesięcy edukacji zdalnej w szkołach pojawiło się wiele pomysłów i konkretnych rozwiązań dotyczących tego, jak wdrażać technologie w edukacji i jak aktywnie angażować uczniów i uczennice w proces uczenia się przy wsparciu TIK. Szkoła w Jaworznie wdrożyła grę terenową promującą region – projekt aktywizujący, rozwijający pasję do nauki, ciekawość świata, odpowiedzialność za uczenie się i dający poczucie, że zdobywana wiedza szkolna przekłada się na działania w praktyce, a jej efekty są doceniane publicznie i codziennie wykorzystywane przez turystów i wycieczki szkolne.
W Jaworznie stworzono quest - grę terenową w formie papierowej i aplikacji "Questy - Wyprawy Odkrywców" https://www.questy.com.pl. Gra stanowi alternatywną formę spędzania czasu, łącząc rekreację z edukacją i obejmując wiedzę z zakresu historii, kultury oraz walorów krajobrazowych regionu. Jest przeznaczona dla wszystkich niezależnie od wieku. Bezpośrednio angażuje uczestników gry, którzy mogą współtworzyć trasę i aktywnie odkrywać kulturę i przyrodę regionu.
Quest jest fabularną zagadką, wierszowanym zadaniem mającym na celu poznanie Ośrodka Edukacji Ekologiczno – Geologicznej GEOsfera w Jaworznie z jego licznymi skamieniałościami. Wykorzystując bezpłatną aplikację mobilną Questy - Wyprawy odkrywców na telefonie, tablecie każda osoba ma możliwość rozwiązania zagadki, kierując się wytycznymi w oparciu o geolokalizację i poznaną wiedzą. Trasa questa pozwala na wędrówkę pośród pięknej przyrody, skał, łąk, pastwisk. Na końcu drogi odkrywców czeka skarb - pieczęć, której odbicie potwierdza przebycie trasy. "Odkrywcy" mogą zbierać do paszportu odkrywcy pieczęci w całej Polsce, za które otrzymują odznaki PTTK i programu Questy - Wyprawy Odkrywców.
Pomysł na quest zrodził się po diagnozie potrzeb uczniów, z której wynikało, że uczniowie i uczennice chcą spędzać czas w sposób kreatywny, ciekawy, aktywny, angażując ich potencjał fizyczny i intelektualny przy wykorzystaniu środków TIK.
Poszerzenie wiedzy na temat „małej Ojczyzny”, oraz wzmocnienie lokalnej tożsamości to niektóre z celów przedsięwzięcia w Jaworznie. Dodatkowo odkrywanie nieznanych miejsc, historycznych, krajobrazowych w formie zabawy, kształcenie właściwych postaw społecznych poprzez współpracę w zespole wypracowywano dzięki posługiwaniu się sprzętem multimedialnym - smartfonami, tabletami, jak również mapą i kompasem. Uczestnictwo w zabawie doskonaliło też umiejętność czytania ze zrozumieniem, by po rozwiązaniu zagadki otrzymać hasło końcowe prowadzące do skarbu. Niewątpliwie nauczyciele i nauczycielki z Jaworzna stali się pionierami w dziedzinie questowych gier terenowych. Uczniowie i uczennice tworzący projekt wykazywali się kreatywnością i przedsiębiorczością, zyskali wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Każda osoba odwiedzająca miejsce gry zapamiętała je na swój własny sposób.
Twórcy questa w Jaworznie uważają, że najskuteczniejsza edukacja i poznawanie odbywa się poprzez osobiste doświadczenie. Dodając do tego elementy zabawy i poszukiwania skarbu można wypracować gotową receptę na sukces.
Koordynatorzy/Koordynatorki projektu:
Tomasz Nowak, Donata Dzimińska-Bizub, Katarzyna Kałdos
Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego w Jaworznie
Linki do multimediów w sieci:
GEOsfera. Spacer po dnie triasowego morza - Questy - Wyprawy odkrywców
Pierwszy Quest w Jaworznie już oficjalnie otwarty! | Jaworzno - Portal Społecznościowy - jaw.pl
Film z prac nad projektem Quest "Spacer po dnie triasowego morza"
Polecane wpisy
Do tej pory uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa na drodze dotyczące ruchu pieszego, poznali podstawowe komendy kodowania, dzięki którym zaprogramowali pociąg według znaków drogowych umieszczonych na makiecie. Dzieci utrwalały wiedzę na temat...
Nasza szkoła zmienia się dynamicznie i dostosowuje do realiów obecnej rzeczywistości technologicznej. Jest atrakcyjnym i przyjaznym miejscem, w którym dzieci chętnie przebywają oraz uczą się przez zabawę.
Wykorzystanie Moodle skutecznie pomogło nam przetrwać okres obowiązkowego nauczania zdalnego bez obniżenia poziomu nauczania oraz wciąż pomaga nam w digitalizacji i usprawnieniu procesu dydaktycznego.