Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Ustrzykach Dolnych
“Dzieci uczą się poruszać w cyfrowym świecie. Dowiadują się, jak z nich korzystać rozsądnie, by nauczyć się czegoś wartościowego. Staramy się także podnosić jakość pracy w szkołach w zakresie informatyzacji i zagadnień związanych z nowoczesna technologią”.
Wykorzystywanie TIK w nauczaniu:
Szkoła poszukuje nowoczesnych metod pracy, stosując technologie zarówno na lekcjach wielu przedmiotów, jak i poprzez realizację projektów o różnej skali - lokalnej, krajowej i międzynarodowej. Próbuje także włączać w ten proces całą społeczność lokalną, angażując ją zarówno w proces nauki programowania czy robotyki, jak i w pozyskiwanie wsparcia na zakup sprzętu umożliwiającego wykorzystanie w szkole bardzo zaawansowanych technologii. Dzięki tak zorganizowanemu procesowi stopniowo w szkole pojawiają się m.in. kolejne komplety zestawów do robotyki i programowania i różnego rodzaju roboty (Lego WeDo 2.0, mBoty, Ozoboty, Lego Mindstorms, Photon, ScottieGo! i wiele innych). Szkoła staje się także ważnym lokalnym ośrodkiem edukacji informatycznej z robotyką.
Zdobyty sprzęt umożliwia uczniom aktywne zaangażowanie w proces nauczania. Na lekcjach informatyki korzystając np. z drukarki 3D czy długopisów do drukowania przestrzennego, mogą realizować pomysły związane z edukacją trójwymiarową. Koduja, budują i programują roboty, co przekłada się potem m.in. na udział uczniów w konkursach informatycznych i robotycznych (np. Bóbr, GGRobot, Pixblocks) i odnoszenie w nich sukcesów.
Nowoczesne technologie pomagają również uczniom w nauce przedmiotów przyrodniczych. Na lekcjach biologii uczniowie korzystają m.in z kostki Merge Cube i odpowiednich aplikacji na smartfon lub tablet do obserwacji modeli anatomicznych np. serca czy mózgu. Wykorzystują mikroskopy z kamerą cyfrową do obserwacji obiektów, robienia zdjęć i nagrywania filmów. Prowadzą obserwacje anatomiczne ludzkiego ciała z wykorzystaniem okularów VR i aplikacji, np. "Ludzkie ciało 3D VR", "3 D Bones and Organs". Korzystają z aplikacji Quiwer do tworzenia rozszerzonej rzeczywistość i obserwacji 3D samodzielnie pokolorowanych wcześniej obrazków przedstawiających komórki roślinne i zwierzęce. Wykonują ćwiczenia i gry interaktywne za pośrednictwem aplikacji takich jak np. Learning Apss, Kahoot, Wordwall czy Quizizz.
Wspólnie z uczniami szkoła stara się także wychodzić z technologią poza mury szkolne, odwiedzając m.in. przedszkolaków i osoby z niepełnosprawnościami. Co roku organizowane są zajęcia takie jak „Pokazy Nauki” oraz „Dzień z nowoczesną technologią”, kiedy wolontariusze pod opieką nauczycieli prezentują przygotowane przez siebie stanowiska technologiczne, programują i wprawiają w ruch samodzielnie zbudowane roboty.
Inicjatywy te kierowane są do całej społeczności szkolnej i środowiska lokalnego z terenu bieszczadzkiego. Ich celem jest m.in. promocja i pokaz nowoczesnych technologii oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk wiejskich. Jest to także atrakcyjna forma inspirowania uczniów do poszerzenia swoich umiejętności w zakresie technologii, a nauczycieli innych szkół do podejmowania podobnych inicjatyw.
Opracowanie przygotowane w oparciu o materiał przygotowany przez szkołę oraz artykuł Lucyny Lupy “Robotyka pod lupą” (https://www.ko.rzeszow.pl/pliki/meritum/meritum_nr_34.pdf).
Załączniki:
Polecane wpisy
Do tej pory uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa na drodze dotyczące ruchu pieszego, poznali podstawowe komendy kodowania, dzięki którym zaprogramowali pociąg według znaków drogowych umieszczonych na makiecie. Dzieci utrwalały wiedzę na temat...
Nasza szkoła zmienia się dynamicznie i dostosowuje do realiów obecnej rzeczywistości technologicznej. Jest atrakcyjnym i przyjaznym miejscem, w którym dzieci chętnie przebywają oraz uczą się przez zabawę.
Wykorzystanie Moodle skutecznie pomogło nam przetrwać okres obowiązkowego nauczania zdalnego bez obniżenia poziomu nauczania oraz wciąż pomaga nam w digitalizacji i usprawnieniu procesu dydaktycznego.