Celem modułu było wsparcie dyrektorów szkół, uczestniczących w projekcie "Lekcja:Enter", w przygotowaniu planu włączania TIK do działań dydaktycznych w szkole pt. „Aktywna lekcja z TIK”.
Wdrożenie planu „Aktywna lekcja z TIK” przybliży dyrektorów i zespoły szkolne do urzeczywistnienia wizji szkoły otwartej na zmiany, uczącej nowocześnie, angażującej uczniów w działania, kształcącej kompetencje kluczowe. Szkoły, która powszechnie stosuje TIK w procesie dydaktycznym i przechodzi transformację od prostego wspierania technologią dotychczas stosowanych, często tradycyjnych metod pracy do ich zastąpienia metodami aktywizującymi opartymi na nowoczesnych technologiach.
Zarówno udział w module, jak i przygotowanie planu „Aktywna lekcja w TIK” nie było w projekcie obowiązkowe.
Autorką prawie wszystkich materiałów edukacyjnych w ramach modułu jest Dorota Pintal, wieloletnia dyrektorka szkoły (początkowo podstawowej, później gimnazjum, następnie zespołu szkół i obecnie Szkoły Podstawowej nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu). Trenerka i doradczyni w projektach Ośrodka Rozwoju Edukacji dotyczących wspomagania szkół w rozwoju kompetencji kluczowych oraz kształcenia i wspierania kadry kierowniczej systemu oświaty. Współtworzyła model wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania lokalną oświatą. Jest także autorką publikacji w zakresie wspomagania szkół i przedszkoli w kształceniu kompetencji kluczowych uczniów oraz publikacji w zakresie wspomagania szkół przeznaczonych dla jednostek samorządu terytorialnego. W projekcie „Lekcja:Enter” pełni funkcję m.in. konsultantki do spraw zarządzania szkołą.
Na moduł online dla dyrektorów szkół składają się następujące elementy:
I. „Aktywna szkoła z TIK. Przewodnik i narzędziownik dla dyrektorów szkół” – autorka: Dorota Pintal. Wydanie 2 (wrzesień 2022), zaktualizowane o doświadczenia okresu edukacji zdalnej w związku z pandemią Covid-19. -
Publikacja ta pomoże przeprowadzić transformację szkoły polegającą na zmianie myślenia nauczycieli, uczniów i rodziców o procesach uczenia się z aktywnym wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK).
Wykorzystanie TIK w procesie uczenia się wpływa na indywidualne osiągnięcia uczniów, wspiera działania związane z rozwijaniem kreatywności, zdolności krytycznego myślenia, uczeniem współpracy i kształceniem umiejętności rozwiązywania problemów. Aby sprostać tym wymaganiom, w szkołach powinna powszechnie zapanować kultura pracy z wykorzystaniem metod aktywizujących wspieranych TIK. Realne wdrożenie TIK nie może zakończyć się na powieszeniu w klasach tablic interaktywnych, wzięciu udziału w kolejnym szkoleniu „Jak wykorzystywać TIK na lekcji?”, wyświetleniu uczniom filmu czy prezentacji multimedialnej.
Wdrożenie planu „Aktywna lekcja z TIK” przybliży społeczności szkolne do urzeczywistnienia wizji szkoły otwartej na zmiany, uczącej nowocześnie, angażującej uczniów w działania, kształcącej kompetencje kluczowe. Szkoły, która powszechnie stosuje TIK w procesie dydaktycznym. Przechodzi transformację od prostego wspierania technologią dotychczas stosowanych, często tradycyjnych metod pracy do całkowitego ich zastąpienia metodami aktywizującymi opartymi na nowoczesnych technologiach.
Publikacja składa się z dwóch części:
Dodatkowymi celami tej publikacji było ułatwienie dyrektorom szkół uczestniczących w projekcie „Lekcja:Enter” wywiązanie się ze zobowiązań dyrekcji szkoły, przyjętych na etapie zgłaszania się do projektu (m.in. w zakresie korzystania przez nauczycieli z TIK i e-zasobów edukacyjnych na realizowanych przez siebie zajęciach). Miała za zadanie także ułatwienie obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli według przygotowanych w ramach projektu scenariuszy (tzw. lekcje obserwowane) – zaproponowaliśmy wpisanie lekcji do planu nadzoru pedagogicznego i organizację obserwacji w formie spaceru edukacyjnego. Przygotowaliśmy także arkusz obserwacji z dyspozycjami oraz wskazówki, jak obserwować lekcje zdalnie (gdy lekcje przyjmowały taką formę).
Aktywna szkoła z TIK. Przewodnik i narzędziownik dla dyrektorów - wydanie 2 (wrzesień 2022) – plik do pobrania
Wzory i formatki z części 2. (narzędziownika) w wersji edytowalnej (wersja dla 2. wydania):
Tarcza strzelnicza z napisami wykorzystana w zał. 1.4 - w wersji edytowalnej - pptx (plik do pobrania)
II. Nagrania trzech webinariów (przeprowadzonych bez uczestnictwa publiczności):
Prezentacja wyświetlona podczas webinarium – plik do pobrania
Prezentacja wyświetlona podczas webinarium – plik do pobrania
Prezentacja wyświetlona podczas webinarium – plik do pobrania
III. Ponadto przeprowadzamy webinaria „na żywo”, z udziałem dyrektorów szkół uczestniczących w projekcie, dotyczące wyzwań związanych z przygotowaniem i wdrażaniem planu TIK w szkole.
Dotychczas odbyły się następujące webinaria:
Prezentacja wyświetlona podczas webinarium – plik do pobrania
Prezentacja wyświetlona podczas webinarium – plik do pobrania
O „Aktywnej lekcji z TIK”. Materiał dla nauczycieli-uczestników szkolenia „Lekcja:Enter!” dotyczący planu włączania TIK do działań dydaktycznych w szkole - pobierz plik
Jak wdrożyć w szkole Office 365 lub G Suite w 10 dni? – plik do pobrania
Polecane wpisy
Zapraszamy do obejrzenia nagrania webinarium pt. „Niebieski pasek. Jak rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów i uczennic?” z 14.09.2023 r.
Open Board, Jamboard, Whiteboard.fi to przykłady wirtualnych tablic, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli podczas edukacji zdalnej i stacjonarnej.
Webquest to aktywizująca metoda o długiej tradycji, oparta na zasobach cyfrowych. Webquest w wolnym tłumaczeniu to “Wyprawa po wiedzę”.