I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Legnicy
Kontakt: szkola@1liceum.pl, tel. 76 86 227 58
“Przystąpiliśmy do społeczności szkół, które są zaangażowane w transformację cyfrową edukacji, ponieważ chcieliśmy stać się szkołą wyróżniającą się innowacyjnymi metodami nauczania oraz uczenia się.”
Wprowadzenie TIK oraz infrastruktury chmurowych do pracy w szkole
I LO w Legnicy stara się wspierać kreatywność i innowacyjność. W tym celu wykorzystuje potencjalne możliwości uczniów i nauczycieli oraz efektywnie korzysta z nowoczesnych pomocy naukowych. Narzędzia TIK stosowane są zarówno w pracy dydaktycznej jak i wychowawczej oraz w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (indywidualne toki nauczania i programy nauki, nauczanie indywidualne), a także podczas zajęć pozalekcyjnych – przedmiotowych kół olimpijskich i warsztatów maturalnych. Są też wykorzystywane zarówno podczas zajęć stacjonarnych, jak i zdalnych.
Wdrażanie TIK szkoła rozpoczęła co najmniej w 2016 roku, gdy przystąpiła do społeczności placówek edukacyjnych zaangażowanych w transformację cyfrową edukacji, prowadzonej przez jednego ze znanych producentów technologii komputerowej. Te szkoły wyróżniają się innowacyjnym podejściem do uczenia z wykorzystaniem TIK (w tym pracy w chmurze). Inspirują przy tym inne szkoły oraz nauczycieli. Warto się przyjrzeć bliżej, jak systemowo wprowadzano TIK w tej placówce.
W wypracowanie wszystkich omówionych tutaj rozwiązań zaangażowani byli przedstawiciele całego środowiska szkolnego - dyrekcja i grono pedagogiczne oraz Parlament Uczniowski (uczniowie) i Rada Rodziców (rodzice). Za bezpośrednie wdrożenie TIK w szkole odpowiada dyrektor oraz nauczyciele informatyki, którzy pilotują proces wykorzystania nowych technologii oraz dostosowania szkolnego sprzętu do wymagań konkretnych programów i aplikacji. Te same osoby odpowiadają również za przystosowanie konkretnych pracowni przedmiotowych do możliwości wykorzystania dostępnych narzędzi nowoczesnej edukacji. Pięć takich w pełni wyposażonych pracowni szkoła otrzymała w 2018 roku z programu realizowanego przez miasto Legnica. Poprawiło to warunki kształcenia i podniosło efektywność nauczania w zakresie TIK.
Całe grono pedagogiczne szkoły zostało też przeszkolone z wykorzystania TIK, przy czym szczególną uwagę poświęcono edukacji na odległość. Dzięki temu w jej trakcie pracujący w liceum nauczyciele wykorzystują różnorodne narzędzia ułatwiające kontakt z uczniami i uczennicami, realizację programu, a także weryfikowanie wiedzy i umiejętności uczniów. W związku z tym z TIK korzystują obecnie nauczyciele wszystkich zespołów międzyprzedmiotowych: humanistycznego, języków obcych, przedmiotów ścisłych, przedmiotów geograficzno-przyrodniczych, wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa. TIK są też wykorzystywane przez nauczycieli realizujących z uczniami indywidualne toki i programy nauki oraz przez opiekunów olimpiad przedmiotowych i w trakcie warsztatów maturalnych. W ramach programu IPET odpowiednie narzędzia ułatwiające naukę są dostosowywane do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zapisanymi w orzeczeniu o ich niepełnosprawności. TIK znajdują też zastosowanie we wdrażanych w szkole innowacjach pedagogicznych (programach autorskich), np. na warsztatach matematyczno-algorytmicznych, dziennikarskich, społeczno-prawnych, laboratoryjnych warsztatach chemicznych, czy podstawach architektury.
W te wszystkie działania wpisuje się też wdrożenie od 2018 roku w bibliotece szkolnej systemu „Academica”. Zapewnia on zdalny dostęp do zasobów Biblioteki Narodowej, umożliwiając zastąpienie tradycyjnej formy wypożyczeń międzybibliotecznych wypożyczaniem publikacji w postaci cyfrowej. Są też one udostępniane na dedykowanych komputerach znajdujących się w danej bibliotece.
W szkole kładzie się nacisk na wymianę wiedzy i doświadczeń w kadrze pedagogicznej. Jedną z wykorzystywanych do tego form jest prowadzenie zajęć otwartych. Pozwalają one na doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli i zdobywanie wiedzy dotyczącej dodatkowych możliwości prowadzenia zajęć na dany temat. Uczestniczący w takich spotkaniach nauczyciele dzielą się swoimi pomysłami oraz pasją (stawianie na rozwój zamiłowań u nauczycieli i uczniów jest jednym z założeń przyświecających pracy szkoły), a jednocześnie prezentują możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii podczas realizacji programu danego przedmiotu. Organizowane są również szkolenia dla pedagogów prowadzone przez nauczycieli informatyki, podczas których przekazywana jest wiedza z zakresu obsługi programów i aplikacji przydatnych na lekcjach, szczególnie w zdalnym nauczaniu. Wymiana doświadczeń odbywa się również w formie elektronicznej w szkolnej chmurze, w grupie Nauczyciele (przez udostępnianie materiałów i linków). Szkoła dzieli się też wiedzą z innymi placówkami edukacyjnymi z Legnicy w ramach organizacji konkursu informatycznego „LIZAK”. W jego trakcie odbywają się warsztaty dla uczniów i oddzielnie dla nauczycieli informatyki. I LO współpracuje także z innymi szkołami działającymi w regionie, dzieląc się z nimi dobrymi praktykami.
Efekty podjętych na przestrzeni lat działań można w pełni docenić w czasie edukacji na odległość. Szkole udało się przejść płynnie z dnia na dzień w tryb lekcji prowadzonych w sposób zdalny, ponieważ zarówno uczniowie, jak i nauczyciele już wcześniej potrafili posługiwać się narzędziami takimi jak Teams. Cała praca szkoły i jej kontakty z uczniami była też już oparta na narzędziach wchodzących w skład pakietu Office 365.
Lista inicjatyw w których szkoła bierze udział, w tym wielu związanych z wdrażaniem TIK - https://1liceum.pl/s-projekty.
Opracowanie przygotowane w oparciu o materiały udostępnione przez I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Legnicy.
Polecane wpisy
Do tej pory uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa na drodze dotyczące ruchu pieszego, poznali podstawowe komendy kodowania, dzięki którym zaprogramowali pociąg według znaków drogowych umieszczonych na makiecie. Dzieci utrwalały wiedzę na temat...
Nasza szkoła zmienia się dynamicznie i dostosowuje do realiów obecnej rzeczywistości technologicznej. Jest atrakcyjnym i przyjaznym miejscem, w którym dzieci chętnie przebywają oraz uczą się przez zabawę.
Wykorzystanie Moodle skutecznie pomogło nam przetrwać okres obowiązkowego nauczania zdalnego bez obniżenia poziomu nauczania oraz wciąż pomaga nam w digitalizacji i usprawnieniu procesu dydaktycznego.