Jak budować relacje z najmłodszymi uczniami w czasie pandemii? Jak o przeżywanych uczuciach rozmawiać z uczniami z klas I-III?
Kadr z filmu "Krótki film o wirusie na literkę K i o żmii", Dinksy
  • UTWORZONO: 30.09.2020
  • AUTOR: Wioletta Matusiak

Edukacja to relacja, edukacja to rozmowa –  już o tym pisaliśmy w Inspiracjach i na pewno nie raz jeszcze napiszemy. Jak budować tę relację w trudnych czasach pandemii z uczniami najmłodszych klas szkoły podstawowej? O co zadbać?

Warto rozmawiać ze wszystkimi uczniami, jednak szczególnie z młodszymi – z klas 1-3 trzeba porozmawiać o sytuacji, w której wszyscy się znaleźliśmy, o pandemii i o koronawirusie. Warto odpowiedzieć na dziecięce pytania związane z tym tematem. Warto poświęcić czas na swobodną wypowiedź uczniów o tym, jak się czują w tej sytuacji, czy czegoś się obawiają. Warto się dowiedzieć, czy wiedza uczniów z młodszych klas szkoły podstawowej pozwala im bezpiecznie funkcjonować w dzisiejszym świecie.

Szczególnie pomocne w edukacji wczesnoszkolnej mogą być krótkie filmy, wyjaśniające rozmaite zjawiska. Film to jedno z narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej, które doskonale sprawdza się w realiach szkolnych. Film z pewnością jest wsparciem dla nauczycieli przy realizowaniu treści z różnych dziedzin.

Jak rozmawiać z dziećmi podczas zajęć z edukacji wczesnoszkolnej o sytuacji pandemii z wykorzystaniem filmu?
W pierwszych dniach pandemii w zespole Dinksy opracowaliśmy materiał filmowy, który odpowiada na pytania dzieci związane z sytuacją pozostawania w izolacji z powodu pandemii. Film „Krótki film o wirusie na literkę K i o żmii” trwa 6 minut i odpowiada m. in. na takie pytania:

  • Co to jest pandemia i wirus?
  • Czy wszyscy zachorujemy?
  • Jakie są objawy choroby?
  • Dlaczego podjęto szczególne środki ostrożności?
  • Czym jest kwarantanna?

Link do filmu: „Krótki film o wirusie na literkę K i o żmii

Przygotowaliśmy też poradnik o tym, jak można pracować z dziećmi z wykorzystaniem treści z filmu. Z poradnika dowiecie się:

  • Jak wykonać termometr okienny lub sztuczne płuca?
  • Jak zorganizować badania w terenie i jak przedstawić wyniki tych badań?
  • Jak bawić się w kodowanie?
  • Jak zorganizować edukację matematyczną w oparciu o dane z filmu?

Link do zasobów: Krótki film o koronawirusie dla dzieci - inspiracje do pracy z dziećmi

Dzisiaj, gdy już wróciliśmy do szkół lecz stale pozostajemy w dystansie społecznym – maseczki, zakaz organizowania zbiorowisk, imprez masowych, zmiana organizacji zajęć lekcyjnych w szkołach, temat ten jest tym bardziej aktualny. Uczniowie klas młodszych mogą odczuwać niepokój związany ze zmianami organizacji życia społecznego a także obawiać się o zdrowie swoich najbliższych. Dlatego obserwujcie swoich uczniów i bądźcie gotowi do rozmowy.

 

Artykuł został opracowany w ramach miesiąca tematycznego RELACJE - WSPÓŁPRACA.

  • film edukacyjny
  • dzieci w pandemii
  • rozmowa