Poszukujemy! Samodzielna praca uczniów i nauczycieli online przed lekcją i na lekcji.
zdjęcie ilustrujące: Laptop, tablet, smartfon, notatnik, okulary, kobieta, mózg - https://pixabay.com/pl/illustrations/kobieta-komputer-telefon-urządzenia-5658852/
  • UTWORZONO: 28.12.2020
  • AUTOR: Renata Maciejczyk

Nauka zdalna spowodowała, że nauczyciele poszukują nowych możliwości prowadzenia lekcji bez codziennego kontaktu z uczniami w szkolnej klasie. Takie możliwości dają nam technologie informacyjne i komunikacyjne. Obecnie istnieje mnóstwo programów komputerowych, aplikacji desktopowych czy mobilnych, które mogą zapewnić alternatywę dla fizycznego kontaktu z innymi osobami. Jak je dobrać, co zaproponować uczniom?
Dzisiaj skupimy się na bezpłatnych narzędziach, które ułatwią naukę zdalną zarówno nauczycielom jak i uczniom – i dadzą im możliwość samodzielnych poszukiwań i badań. Taki tryb pracy sprawdzi się także, gdy wrócimy na lekcje do szkoły, a więc poszukujmy!

Lekcja online czyli jak się spotkać z uczniami?
Pierwszym wyzwaniem zdalnej edukacji było przeniesienie codziennego kontaktu do sieci w ten sposób, aby lekcje przypominały te znane wcześniej. Dzięki temu uczniowie mogą znowu poczuć się choć trochę tak, jakby byli w klasie, a nauczyciel/nauczycielka widzi reakcje uczniów. Wirtualne spotkania umożliwiają takie aplikacje jak choćby:
Google Meet https://meet.google.com - wymaga posiadania konta Google (co nie jest równoznaczne z koniecznością posiadania konta pocztowego na Gmailu). O tym, jak konfigurować Google Meet w szkole, o bezpieczeństwie pracy i nie tylko przeczytasz po polsku w https://support.google.com/a/answer/9784550?hl=pl
Microsoft Teams – można korzystać po założeniu bezpłatnego konta w środowisku Microsoft. Więcej informacji o możliwościach pracy zespołowej można znaleźć w polskojęzycznym samouczku MS Teams

Wiele szkół korzysta dziś z platform, których częścią są te aplikacje. Co wówczas zyskujemy? Oba narzędzia umożliwiają przede wszystkim pracę w formule audio-video, bezpieczne środowisko dla uczniów i nauczycieli (każdej szkoły), udostępnianie ekranu, co nauczyciele mogą wykorzystać, traktując pulpit własnego komputera jak szkolną tablicę, na której prowadzą zajęcia. Dosyć popularnym narzędziem wśród nauczycieli jest również Discord https://discord.com, dotychczas znamy młodzieży z gier zespołowych w sieci. Więcej o tym, jak wykorzystywać pracę na tych platformach piszemy w innych inspiracjach. O tym, jak zabrać się do wdrażania platform w szkole można przeczytać w opracowaniu (dostępnym na platformie dla dyrektorów) Jak wdrożyć w szkole Office 365 lub G Suite w 10 dni?

Jak prowadzić lekcję bez szkolnej tablicy?
Do utworzenia tablicy edytowanej w czasie rzeczywistym warto wykorzystać narzędzia, których można używać w przeglądarce. Są to np. Miro czy Microsoft Whiteboard (zintegrowana z MS Teams).
Nauczyciel/nauczycielka często musi również przesłać lub udostępnić uczniom materiały, z którymi uczeń/uczennica może zapoznać się samemu. Nauczyciel może wykorzystać metody nauczania wyprzedzającego bądź odwróconego. Te alternatywne metody opierają się na zamianie kolejności znanej ze standardowego nauczania. To uczeń przygotowuje materiał teoretyczny, a lekcja służy dyskusji, analizie i wnioskowaniu. Więcej informacji na temat alternatywnych metod nauczania można znaleźć w tekście „Jak pracować metodą nauczania odwróconego/wyprzedzającego w warunkach edukacji hybrydowej?”.
Utworzone materiały najprościej jest udostępniać wykorzystując usługę Google Dysk lub serwisy internetowe takie jak np. Wetransfer (ograniczenie w bezpłatnym przesyłaniu do 2gb danych). Warto również wykorzystywać ogólnodostępne materiały z serwisów Google Arts&Culture bądź tworzyć własne w serwisie epodreczniki.pl

Sprawdzamy wiadomości
Do sprawdzenia wiedzy uczniów, zamiast tradycyjnych sprawdzianów czy kartkówek warto wykorzystać narzędzia, w których można znaleźć quizy lub samemu je tworzyć. Dobrym przykładem pierwszej ze wspomnianych rodzajów aplikacji jest Squla. Więcej informacji o Squli znajduje się w inspiracji „Metody i narzędzia, które sprawdzą się nie tylko w pandemii”.
Do tworzenia własnych quizów nauczyciel/nauczycielka może wykorzystać np. Quizlet (patrz – Materiały --> tutoriale.

Uzupełniamy informacje, czyli serwisy z materiałami dla uczniów i nauczycieli
Warto wspomnieć również o serwisach, które umożliwiają całościowe podejście do danego zagadnienia omawianego na lekcji. Dzięki nim można uzupełnić materiały lekcyjne; dają więc możliwość wymiany pomiędzy uczniami, uczniami i nauczycielami/ekspertami w danej dziedzinie.

Khan Academy – tu znajdziemy materiały teoretyczne, a także ćwiczenia dla uczniów. Mając konto nauczyciela można śledzić postępy swoich podopiecznych.
brainly.pl – to społeczność skupiająca uczniów i ekspertów, polegająca na wzajemnej pomocy użytkowników. Uczeń, który nie rozumie jakiegoś zagadnienia lub nie potrafi wykonać jakiegoś zadania może zapytać o to innych użytkowników, którzy postarają mu się to wyjaśnić. Minusem brainly jest to, że większość zadań przerabianych na lekcjach jest tam rozwiązanych, co może zachęcać uczniów do „cyfrowego odpisywania”. Jednak należy pamiętać, że dobre korzystanie z tej aplikacji na pewno uczniowi pomoże.
Po więcej narzędzi oraz pomysłów na jakich przedmiotach i w którym momencie lekcji je wykorzystać – zapraszamy do narzędziowników --> Materiały (dla nauczycieli) --> Narzędziowniki przedmiotowe.

Podsumujmy, o jakich narzędziach była mowa w tej inspiracji:
Videorozmowy: Google Meet, Microsoft Teams, Discord
Tablice: Miro - https://miro.com, Microsoft Whiteboard - https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365/microsoft-whiteboard/digital-whiteboard-app
Padlet - https://padlet.com

Udostępnianie materiałów:
Dysk Google - https://www.google.pl/intl/pl/drive/
Wetransfer - https://wetransfer.com
Google Arts&Culture - https://artsandculture.google.com
epodreczniki.pl - https://epodreczniki.pl
Khan Academy - https://pl.khanacademy.org
Brainly - https://brainly.pl

Sprawdzanie wiadomości:
Squla - https://www.squla.pl
Quizlet - https://quizlet.com/pl

Wykorzystując wspomniane, bezpłatne narzędzia nauczyciel/nauczycielka będzie w stanie przygotować materiały (lub zaproponować to uczniom w ramach kształcenia wyprzedzającego), przeprowadzić lekcję, sprawdzić wiedzę uczniów oraz polecić im dodatkowe serwisy, w których mogą poszukać informacji, jeśli czują, że nie do końca zrozumieli dane zagadnienie. Wspomniane narzędzia zastąpią klasy i tablice, a uczniowie sami będą mogli wybrać, jaki sposób nauki najbardziej im pasuje.

Zatem, do dzieła!

 

Inspiracja powstała w ramach miesiąca tematycznego „Uczniowie jako poszukiwacze, badacze”.

  • praca samodzielna
  • kształcenie wyprzedzające
  • kształcenie odwrócone
  • poszukiwacze