Szkoła - świat ciekawych inspirujących lekcji
  • UTWORZONO: 01.12.2020
  • AUTOR: Marek Grzywna

To, jak będą wyglądać lekcje czy uczniowie będą zadowoleni, a my spełnieni jako nauczyciele, w dużej mierze zależy od nas. Właśnie, czy słowo nauczyciel to trafne określenie dla osoby, która traktuje pracę w szkole jako pasje? Ja często określam zawód nauczyciela jako mentor czy przewodnik.

Jak pozbyć się rutyny na lekcji, co zrobić, aby dzieci nie mogły się doczekać lekcji, z chęcią na nią przychodziły. Przede wszystkim zadbajmy o relacje, zostawmy na chwile podstawę programową, plany, rozkłady… Usiądźmy i porozmawiajmy z uczniami. Czy zapytałaś/zapytałeś kiedyś ucznia co go interesuje? Co lubi robić? Czy pytamy jak minął mu dzień? Jaki ma humor? Jeśli zbudujemy zaufanie i dobrą atmosferę, to będzie to nasz pierwszy krok do sukcesu.

Niewątpliwie na atrakcyjność lekcji, brak nudy i rutyny wpływają też nowe technologie. Otaczają każdego z nas, nie możemy przed nimi uciec. Zakupy, wizyta w banku, rozmowa ze znajomym mieszkającym za granicą to tylko przykłady, w których je wykorzystujemy.

Nie korzystasz jeszcze z TIKu na lekcji? Zrób pierwszy krok! Teraz to idealny czas, czas kiedy edukacja zdalna stała się faktem. To właściwy moment, aby nauczyć się wybierać odpowiednie aplikacje i później z nich swobodnie korzystać.  Dzięki nowym technologiom prowadzenie lekcji będzie łatwiejsze, a same lekcje ciekawsze. Każdy kiedyś zaczyna, a zacząć trzeba, bo nie chcemy zostać technologicznymi dinozaurami. Zacznijmy od jednej aplikacji. Kahoot, a może Quizizz? Mamy ogromny wybór. Aplikacji jest wiele. Wystarczy poświęcić chwilę i spróbować. Na początku może to być wstęp do lekcji, czy też jej podsumowanie. Ciekawy test online, czy też zadania zaangażują Twoich uczniów. Uczniowie to docenią, polubią Twoje lekcje, a dla Ciebie będzie to okazja do wprowadzenia nowych technologii na stałe do swoich lekcji.

Kilka słów na temat wspomnianych aplikacji:

Kahoot! to oparta na gamifikacji platforma edukacyjna, która w kilka minut ułatwia tworzenie, udostępnianie i granie. Możesz skorzystać też z gotowego testu. Żeby móc dołączyć do gry uczeń musi wpisać  PIN, który się tworzy automatycznie przy stworzeniu i uruchomieniu testu. Uczniowie sami wpisują nick. Na pytania odpowiada się klikając odpowiednie odpowiedzi na ekranie komputera czy na smartfonie. Po każdym pytaniu pojawia się ranking. To idealny przykład nauki przez zabawę.

Quizizz działa podobnie do Kahoota. Jednak w tym przypadku uczniowie nie muszą pracować w czasie rzeczywistym. To my decydujemy w jakim czasie uczeń może uruchomić quiz. Quizizz to narzędzie do nauki we  własnym tempie , które pomaga każdemu uczniowi świętować swoje osiągnięcia. Nauczyciele włączają Quizizz do nauczania, weryfikacji osiągnięć i oceny, aby wspierać uczniów w każdym wieku. Aby zagrać w grę na Quizizz, możesz wybrać z biblioteki publicznych quizów (przygotowanych przez innych nauczycieli) lub stworzyć własne.

Dzięki tym aplikacjom możesz sprawdzić wiedzę uczniów oszczędzając swój czas. Raz przygotowujesz test, możesz go zmodyfikować w dowolnym czasie, nie musisz go drukować, więc oszczędzasz papier i pieniądze, a co najważniejsze wynik testu pojawia się automatycznie - nie musisz sprawdzać zaoszczędzony czas przeznaczyć dla siebie?

Praca w grupach? Projekty? A może ciekawa godzina wychowawcza? Tu z pomocą przychodzi Padlet. Jest to aplikacja, która służy do dzielenia się materiałami, gromadzenia materiałów i ich wymiany. Dzięki tej aplikacji możliwa jest praca w zespole, ale również możemy wykorzystać tą aplikację do gromadzenia i segregowania własnych materiałów - idealny przybornik nauczyciela?

Lekcja w terenie z wykorzystaniem smartfona lub tabletu?

Actionbound to narzędzie, które pozwala budować interaktywny świat wypełniony misjami, pytaniami, zadaniami i ćwiczeniami. Aplikacja ta wykorzystuje również funkcję lokalizacji GPS do odnajdywania obiektów i punktów w terenie.  Uczestnictwo w grze z wykorzystaniem Actionbound jest możliwe za pośrednictwem aplikacji mobilnej, a dane dotyczące uczestnictwa są rejestrowane za pośrednictwem interfejsu internetowego.

Gracze są zaproszeni do odpowiadania na pytania i wykonywania zadań, które możesz skonfigurować za pomocą kreatora, za pośrednictwem przeglądarki internetowej.

Pojawiły się w Twojej głowie wątpliwości, pytania?

„Nie mam czasu na to”

Kiedy wprowadzisz TIK na lekcji zauważysz, że efekty nauczania są osiągane szybciej i łatwiej. Wprowadzenie elementów gamifikacji nie tylko uatrakcyjnia lekcje, ale pozwala na szybsze zapamiętanie nowego materiału przez uczniów.

„Uczniowie są lepszymi ekspertami…”

Oczywiście, to oni praktycznie od urodzenia korzystają z nowych technologii. Wykorzystaj to, inspirujcie się wzajemnie, bądźcie dla siebie technologicznymi partnerami.

Czas na technologiczne zmiany w szkołach! Poszukaj grupy wsparcia, jest wiele blogów, stron z inspiracjami, zapytaj kolegów, korzystaj z doświadczenia uczniów i dbaj o relacje. Oby niebawem powstał w waszej szkole cyfrowy świat, świat świadomych użytkowników nowych technologii, świat ciekawych inspirujących lekcji. Oby był to czas przygody - niesamowitej przygody.

  • #szkołajutra
  • #inspiracje
  • #aplikacje
  • #nowetechnologie
  • #edukacjazdalna