Autor: Tomasz Łukawski, ekspert merytoryczny ds. sieciowania
21 oraz 26 kwietnia 2022. ponad dwudziestoosobowe grupy pedagogów spotkały się w Szkole Podstawowej nr 12 w Gnieźnie. Z punktu widzenia wdrażania TIK to modelowa placówka, w której przyjęto strategię wdrażania wzajemnego uczenia się uczniów – jednej z najbardziej pożądanych metod w pedagogice. Projekt, z którym zapoznaliśmy się, jest realizowaną co roku terenową grą miejską wspartą TIK. Podczas wizyty studyjnej uczniowie i nauczyciele szkoły zapoznali nas jak takie działania wdrożyć w swoich placówkach oraz przekonywali, iż podobne działania są doskonałym rozwiązaniem podczas pracy zdalnej jako dodatkowa, niezmiernie atrakcyjna oferta edukacyjna szkoły. Podczas wizyty studyjnej zaprezentowano również inny projekt wsparty TIK - typu: „uczniowie-uczniom” dedykowany dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Nauczyciele gnieźnieńscy wraz z uczniami opracowali projekt interdyscyplinarny “Gniezno - Oni tworzyli nasza historię”, który jest miejską terenową grą opartą na kodach QR pod którymi uczniowie ukryli “stacje” na wzór harcerskich podchodów. Każda stacja prezentowała wcześniej wykonany przez uczniów film wg. tematyki gry. Uczestników szczególnie rozbawił rap o biskupie Wojciechu i inne zabawne scenki historyczne odgrywane przez małych aktorów. Punktem kulminacyjnym naszego zainteresowania były cykliczne łączenia na żywo z grupą uczniów będących na gnieźnieńskiej starówce realizujących grę za każdym razem kiedy docierali do nowej “stacji”. Dyskusję uczestników zdominowała chęć realizacji podobnych projektów w swoich szkołach. Wskazywano na odmiejscowienie szkoły, interdyscyplinarność i zaangażowanie uczniów, postawy nauczycieli jako wspierających uczenie się, ocenianie kształtujące oraz wartość projektu dla społeczności lokalnej, poczucie satysfakcji z osiąganych edukacyjnych celów zajęć gdy dzielę się efektami mojej pracy z szerokim audytorium.
W czasie projektu “Lekcja:Enter” zaplanowanych jest łącznie 9 wizyt studyjnych. Ich uczestnikami będą nauczyciele i nauczycielki, którzy przygotują wyróżniające się scenariusze lekcji z wykorzystaniem TIK, przedstawiciele i przedstawicielki samorządów terytorialnych oraz placówek doskonalenia zawodowego, a także finaliści konkursu dobrych praktyk dotyczącego wdrażania i wykorzystania technologii w nauczaniu.
zdjęcie: Pixabay
Wirtualna rzeczywistość dla uczniów nie jest tym samym, czym jest dla nauczycieli. Cyfrowi imigranci muszą wejść w świat cyfrowych tubylców i nie mogą się tego bać. Czym jest VR?
Mamy w szkole nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Nie ma podręczników (obowiązkowych)? – to szansa, aby uczniowie samodzielnie eksplorowali najnowszą historię z pomocą zasobów sieci.
Sztuczna inteligencja pojawia się nawet w codziennym życiu. Rolą nauczycieli może być wskazywanie sposobu jej wykorzystywania w sposób twórczy.